Prve zvezde su možda bile 100.000 teže od Sunca

Univerzum je jednostavno bio drugačiji kada je bio mlađi. Nedavno su astronomi otkrili da je složena fizika u mladom kosmosu možda dovela do razvoja supermasivnih zvezda, od kojih je svaka težila do 100.000 puta više od mase Sunca.

Trenutno nemamo zapažanja o formiranju prvih zvezda u Univerzumu, za koje se smatra da se dogodilo kada je naš kosmos bio star samo nekoliko stotina miliona godina.

Da bi razumeli ovu važnu epohu, astronomi se okreću sofisticiranim kompjuterskim simulacijama kako bi testirali modele formiranja prvih zvezda.

Tokom godina astronomi su se borili sa ključnim pitanjem koja je tipična veličina prvih zvezda. Neke rane procene su predviđale da bi prve zvezde mogle biti stotine puta masivnije od Sunca, dok je kasnija simulacija sugerisala da bi bile normalnije veličine.

Nedavno je tim istraživača sastavio novu rundu simulacija i došao do veoma iznenađujućeg zaključka. Njihove simulacije su posebno posmatrale fenomen poznat kao hladno nakupljanje. Da biste napravili velike zvezde morate veoma brzo da uvučete mnogo materijala u veoma malu zapreminu.

I to morate učiniti bez podizanja temperature materijala, jer će topliji materijal sam sebe sprečiti da se sruši. Dakle, potreban vam je neki metod uklanjanja toplote iz materijala jer se vrlo brzo ruši.

Ranije simulacije otkrile su pojavu gustih džepova unutar ranih galaksija koji se brzo hlade od emitovanja radijacije, ali nisu imale rezoluciju potrebnu za praćenje njihove dalje evolucije.

Novo istraživanje ide korak dalje ispitivanjem kako se ponašaju hladni gusti džepovi koji se u početku formiraju u ranom Univerzumu.

Ove simulacije su otkrile da veliki tokovi hladne, guste materije mogu da udare u akrecioni disk u centru džinovskih nakupina materije. Kada se to dogodi, formira se udarni talas. Taj udarni talas brzo destabilizuje gas i pokreće trenutni kolaps velikih džepova materije.

Ti veliki džepovi mogu biti desetine hiljada puta masivniji od Sunca, au nekim slučajevima čak i 100.000 puta masivniji od Sunca. Nemajući ništa da zaustavi njihov kolaps, oni odmah formiraju gigantske zvezde, poznate kao supermasivne zvezde.

Astronomi još ne znaju da li su se supermasivne zvezde formirale u ranom Univerzumu. Oni se nadaju da će buduća posmatranja sa svemirskim teleskopom Džejms Veb otkriti tragove o formiranju prvih zvezda i galaksija i utvrditi da li su se ova čudovišta pojavila u malom univerzumu.