Kako klimatske promene ugrožavaju drvene žabe

Nova studija sa Univerziteta Florida istražuje kako klimatske promene i širenje invazivnih vrsta mogu da se kombinuju da stvore dvostruku pretnju biodiverzitetu.

Istraživači su otkrili da interakcija ovih faktora može uticati na odnos između domaćih vrsta i njihovog okruženja. Alek Baecher, glavni autor i dr Univerziteta Florida. student, objasnio je: „Klimatske promene brzo proširuju opseg pogodnih uslova za invazivne vrste.“

Invazivne vrste uspevaju u nestabilnim ili izmenjenim uslovima, koji su sve češći zbog klimatskih promena. „Invazivne vrste takođe mogu degradirati ekosisteme koje naseljavaju, što rezultira kolapsom biodiverziteta“, nastavlja Bečer.

Istraživači su proučavali kubansku žabu da bi razumeli interakciju između klimatskih promena i invazivnih vrsta. Ove žabe na drvetu su potencijalni predatori / konkurencija dve druge vrste žaba koje potiču sa Floride – zelene žabe i žabe veverice.

Žabe se penju i žive iznad zemlje, ali imaju tendenciju da imaju različite preferencije za tačnu visinu svog staništa. Da bi zadovoljile svoje potrebe, neke vrste žive neposredno iznad zemlje, ali druge žive mnogo više. Međutim, oni će se kretati kada se resursi ili uslovi promene, na primer kada je grabežljivac u blizini ili ako ima vode bliže zemlji.

Studija je imala za cilj da otkrije koji je faktor važniji, padavine ili predatorstvo, ako se oba dešavaju istovremeno. Rekreiranjem šumskog ekosistema u kontejnerima kontrolisanim klimom, istraživači su mogli da posmatraju kretanje domaćih žaba dok menjaju dostupnost vode i prisustvo kubanskih žaba.

Brett Scheffers, koautor i vanredni profesor na Univerzitetu Florida, dalje je objasnio metode i motivaciju tima. „Ili smo vodu ravnomerno raspodelili od zemlje do plafona, ili smo je iskrivili ka jednom mestu. Svi su želeli da znaju da li su žabe spremne da se pomeraju gore-dole kako bi pratile promene u vodi i da li prisustvo predatora utiče na njihovu sposobnost da prate voda“.

Autori su otkrili da kubanske drvene žabe negativno utiču na pokušaje domaćih vrsta da prate vodu vertikalno. Ovo je verovatno zbog straha od grabežljivaca. Kada se klimatski uslovi ili vodni resursi pomeraju, kubanske žabe mogu ograničiti pristup izvorima izvornim žabama. To može dovesti do negativnog uticaja na zdravlje autohtone vrste.

„Naši nalazi osporavaju dugogodišnju hipotezu o filtriranju životne sredine“, objašnjava glavni autor Aleks Bečer. Hipoteza tvrdi da klimatske i invazivne vrste deluju nezavisno, tako da njihovi istovremeni efekti ne bi naneli veću štetu domaćim vrstama. „Koristeći naš eksperiment, istraživači mogu da shvate kako će druge invazivne vrste uticati na domaće vrste u nestabilnim uslovima“, zaključuje Baecher.

Studija je objavljena u časopisu Journal of Animal Ecology.