Studija unapređuje razumevanje imunološkog odgovora jetre kod ciroze

Odeljenje za kliničku medicinu na Univerzitetu Migel Hernandez u Elčeu (UMH) vodi istraživanje o ulozi imunog sistema u uznapredovaloj hroničnoj bolesti jetre. Kroz različite eksperimente na modelima ciroze miševa i ljudskim tkivima, istraživači su ispitali kako protein LSECtin reaguje sa imunološkim odgovorom jetre.

Njihovi rezultati pokazuju da smanjenje nivoa LSECtina povećava specifičan tip imunih ćelija u jetri koje mogu negativno da doprinesu progresiji bolesti. Ovo sugeriše da bi obnavljanje ovih nivoa potencijalno moglo da obnovi izmenjene funkcije jetre kod ciroze.

Grupa za hepatičku i crevnu imunobiologiju UMH-a, povezana sa IDIBE, i istraživači iz drugih španskih institucija, objavili su ove nalaze u Liver International.

Neke ćelije imunog sistema specijalizovane za prepoznavanje patogenih mikroorganizama kao što su bakterije, virusi ili gljive imaju takozvane „urođene receptore“. Ovi receptori su prva linija odbrane od infekcija, pokrećući brze i opšte imune odgovore.

Za razliku od adaptivnih receptora, koji zahtevaju proces „učenja“ imunog sistema, kao kod nekih vakcina, urođeni receptori ne menjaju svoju specifičnost tokom života pojedinca. Studija koju je vodio UMH fokusira se na lektine tipa C, tip urođenog receptora relevantnog za cirozu.

Dr Ruben Frances, direktor grupe za hepatičku i crevnu imunobiologiju UMH-a i vođa studije, objašnjava da je ciroza jetre poslednja faza različitih hroničnih oboljenja jetre. Tokom ciroze, postoji neravnoteža u imunološkom sistemu, tokom koje različiti urođeni receptori igraju osnovnu ulogu u kontroli upale. Otuda i interesovanje za proučavanje lektina.

Lektini tipa C pomažu u vezivanju i procesuiranju antigena iz patogena, promovišu adheziju leukocita da uđu u tkivo jetre i moduliraju odgovore T limfocita. Jedan od ovih lektina, nazvan LSECtin ili (CLEC4G), uglavnom je prisutan u ćelijama koje oblažu krvne sudove jetre.

„LSECtin igra ključnu ulogu u regulisanju imunološkog sistema jetre“, objašnjava istraživač UMH, „pošto njegova aktivnost kao urođenog receptora u endotelu modulira odgovor ovih ćelija na mikrobne stimuluse, one su obično izložene i modulira funkciju inflamatorni limfociti preko specifičnih liganada.“

Aktivacija urođenih receptora pokreće niz odgovora za eliminaciju patogena i stimulisanje imunološkog sistema. „Zbog toga su od suštinskog značaja za rano prepoznavanje pretnji po telo“, objašnjava Franses.

Istraživač UMH imunologije Esther Caparros Caiuela, ko-vođa studije, objašnjava kako je ovo istraživanje sprovedeno na ćelijama krvnih sudova jetre miša: „Posrednici imunog sistema moduliraju ekspresiju LSECtina. Kada postoji upala, ekspresija ovog lektina smanjuje, dok ga antiinflamatorni medijatori aktiviraju.“ Isto tako, tim je otkrio nižu ekspresiju LSECtina u oba modela hroničnog oštećenja jetre kod miševa i kod pacijenata sa cirozom.

Gubitak ovog proteina tokom patologije može doprineti karakterističnom zapaljenom oštećenju ciroze. „U stvari,“ kaže istraživač odeljenja za kliničku medicinu UMH, „pronašli smo blisku korelaciju između gubitka LSECtina i regrutovanja proinflamatornih limfocita (zvanih Th17) u ciroznoj jetri.“

Pored toga, tim istraživača je obnovio aktivnost proteina LSECtin u ćelijama životinja sa cirozom primenom tretmana sa antiinflamatornim imunim medijatorima. Ovo dostignuće, objašnjava Caparros, sugeriše da bi oporavak LSECtina mogao biti potencijalna terapijska strategija.