Kako imune ćelije komuniciraju u borbi protiv virusa

Hemokini su signalni proteini koji orkestriraju interakciju imunih ćelija protiv patogena i tumora. Da bi se razumela ova složena mreža, razvijene su različite tehnike za identifikaciju ćelija koje proizvode hemokine.

Međutim, još nije bilo moguće utvrditi koje ćelije reaguju na ove hemokine. Istraživači Univerzitetske bolnice u Bonu (UKB) i Univerziteta u Bonu razvili su novu klasu genetski modifikovanih miševa koji omogućavaju istovremenu identifikaciju proizvođača hemokina i senzora.

Koristeći hemokin Ccl3 kao „dokaz principa“, otkrili su da je njegova funkcija u imunološkoj odbrani od virusa drugačija nego što se ranije pretpostavljalo. Njihovi rezultati su sada objavljeni u časopisu Eksperimentalna medicina.

Naš imuni odgovor na infekcije je kritično kontrolisan hemokinima. Da bi razumeli kako ovi signalni proteini koordiniraju imune ćelije, istraživači iz Bona su pobliže pogledali hemokin Ccl3. Koristeći novu tehnologiju poznatu kao miševi Ccl3-EASER, istražili su njenu ulogu u koordinaciji imunološkog odgovora na infekciju citomegalovirusom (CMV), koja može dovesti do teških bolesti kod osoba sa oslabljenim imunitetom.

„Do sada se smatralo da određeni makrofagi, ćelije koje kolonizuju sve organe kao imuni čuvari, proizvode Ccl3 da privuku antivirusne imune ćelije“, kaže ko-stariji autor prof. dr Kristijan Kurts, direktor Instituta za molekularnu medicinu i eksperimente. Imunologija (IMMEI) u UKB. Takođe je član Transdisciplinarnog istraživačkog područja 3 (TRA 3) „Život i zdravlje“ i Klastera izvrsnosti Immunosensation 2 na Univerzitetu u Bonu.

„Međutim, mi smo zapravo otkrili da su prirodne ćelije ubice — skraćeno NK ćelije — najvažniji proizvođači Ccl3 tokom CMV infekcije“, kaže ko-stariji autor, prof. dr Natalio Garbi, vođa istraživačke grupe iz IMMEI-a u UKB-u. Takođe je član Cluster of Ekcellence Immunosensation 2 na Univerzitetu u Bonu. NK ćelije su bela krvna zrnca koja mogu direktno da unište ćelije tela zaražene virusom.

Naučnici su otkrili da su NK ćelije u stalnom alarmnom režimu da bi bile spremne za brzu proizvodnju Ccl3. Čim dođe do virusne infekcije, telo oslobađa interferon tipa I kao alarmni signal. Ovo pokreće NK ćelije da brzo proizvode hemokin Ccl3.

„Međutim, NK ćelije nisu samo ćelijski izvor, tj. proizvođači Ccl3, već i glavni senzori za hemokin u ovom kontekstu“, kaže ko-stariji autor prof. dr Niels A. Lemerman, vođa istraživačke grupe iz Institut za virusologiju pri UKB-u i član Klastera izvrsnosti Immunosensation 2 na Univerzitetu u Bonu.

To znači da Ccl3 deluje kao auto/parakrini signal preko kojeg NK ćelije komuniciraju direktno jedna sa drugom i koordiniraju svoj antivirusni odgovor.

„Eksperimentalna strategija koja se ovde koristi je potpuno nova. Može se koristiti i za druge supstance osim Ccl3, koje se oslobađaju tokom različitih infekcija, različitih oblika zapaljenja ili raka“, objašnjava dr Marija Belen Rodrigo, prvi autor i naučnik u IMMEI UKB-a. Ovim radom, istraživači iz Bona su uspeli da bolje razumeju kompleksnu koreografiju imunih ćelija u odbrani od virusa.