Estrogen može pružiti zaštitu od delirijuma

Delirijum je čest kod žena sa infekcijama urinarnog trakta (UTI) – posebno kod onih koje su doživele menopauzu. Istraživači iz Cedars-Sinai, koji rade sa laboratorijskim miševima, uspeli su da spreče simptome stanja estrogenom, koji se obično koristi za terapiju zamene hormona. Njihova studija objavljena je u recenziranom časopisu Scientific Reports.

„Došlo je do ponovnog oživljavanja interesovanja za terapiju zamene hormona, a ova studija, koja se zasniva na našem prethodnom radu, pokazuje da bi to moglo biti sredstvo za ublažavanje delirijuma“, rekao je Shouri Lahiri, MD, direktor Odeljenja za kritičnu negu neuronauka i Istraživanje neurokritičke nege u Cedars-Sinai i viši autor studije. „Mislim da je to veliki korak ka kliničkom ispitivanju estrogena kod pacijenata sa UTI.“

Lahiri je rekla da je delirijum – promena mentalnih sposobnosti koja uključuje nedostatak svesti o svom okruženju – uobičajen problem kod starijih žena sa UTI.

„Čak i kao student medicine, znate da ako starija žena dođe u bolnicu i bude zbunjena, jedna od prvih stvari koju proverite jeste da li pacijent ima UTI“, rekao je Lahiri.

U prethodnim studijama, Lahirijev tim je otkrio vezu između delirijuma i proteina koji reguliše imunitet zvanog interleukin 6 (IL-6). Događaji kao što su povreda pluća ili UTI uzrokuju da IL-6 putuje kroz krv do mozga, uzrokujući simptome kao što su dezorijentacija i konfuzija. Estrogen je poznati supresor IL-6, pa su istraživači osmislili eksperimente kako bi testirali njegove efekte na delirijum izazvan UTI.

Istraživači su upoređivali miševe pre i posle menopauze sa UTI i posmatrali njihovo ponašanje u nekoliko tipova specijalizovanih okruženja. Otkrili su da su miševi kod kojih je izazvana menopauza pokazivali simptome delirijuma, kao što su anksioznost i konfuzija, dok drugi nisu.

Kada su lečili miševe estrogenom, nivoi IL-6 u krvi i ponašanje poput delirijuma bili su znatno smanjeni. Razlike u ponašanju nisu bile povezane sa ozbiljnošću UTI, jer se nivoi bakterija u urinu nisu značajno razlikovali između ove dve grupe, rekao je Lahiri.

Istraživači su takođe posmatrali direktne efekte estrogena na neurone, koristeći ono što je Lahiri nazvao „UTI u posudi“.

„Izložili smo pojedinačne neurone koktelu za upalu IL-6 da bismo stvorili povrede slične UTI“, rekao je Lahiri. „Ali kada smo dodali estrogen u koktel, to je ublažilo povredu. Dakle, pokazali smo da postoje najmanje dva načina na koja estrogen pomaže u smanjenju simptoma delirijuma. On smanjuje nivoe IL-6 u krvi i direktno štiti neurone.“

Ostaju pitanja o tome kako tačno estrogen deluje da zaštiti neurone. I pre nego što sprovedu kliničko ispitivanje, istraživači treba da identifikuju koji pacijenti sa UTI najverovatnije dožive delirijum i u kom trenutku lečenje estrogenom može biti najefikasnije.

„Trenutno je uobičajena praksa da se delirijum izazvan UTI leči antibioticima, iako ne postoje klinička ispitivanja koja ukazuju da je ova praksa efikasna i nije podržana smernicama kliničke prakse“, rekla je dr Nensi Sikot, predsednica odeljenja. neurologije i ugledna katedra za neurologiju Ženskog saveza u Cedars-Sinai. „Ovaj rad je važan korak u određivanju da li je moduliranje imunološkog odgovora putem zamene estrogena ili na drugi način efikasniji tretman.“

Tim takođe radi na razumevanju različitih efekata delirijuma na žene u odnosu na muškarce, što nije bila tema ove studije. Efikasno lečenje delirijuma može biti od dugoročnog značaja, rekao je Lahiri, jer je to poznati faktor rizika za dugotrajna kognitivna oštećenja, kao što je Alchajmerova bolest i srodna demencija.