Nova studija otkriva nečujne zvukove vulkanskog blata

Studija objavljena u Scientific Reports pokazuje da se katastrofalni vulkanski tokovi blata, poznati kao lahari, mogu efikasno nadgledati pomoću tehnologije daljinskog senzora infrazvuka.

Infrazvučni talasi su niskofrekventni zvuci ispod praga ljudskog sluha koji se mogu širiti na velike udaljenosti. Mogu se koristiti za otkrivanje malih tokova blata na udaljenosti od 5 kilometara ili više. Signali mogu identifikovati približavanje blatnih tokova kada su još udaljeni više od 20 minuta.

Lahari su najuticajniji od vulkanskih opasnosti. U erupciji Nevado del Ruiz u Kolumbiji 1985. godine, na primer, poginulo je više od 20.000 ljudi kada su veliki lahari stigli do ravnih dolina u kojima se nalazio grad Armero.

Nedavno istraživanje je posmatralo signale iz više od 20 malih i srednjih lahara koji su se dogodili 2022. na aktivnom vulkanu Fuego u Gvatemali, gde se redovni lahari javljaju tokom kišne sezone u zemlji.

„Ova studija je uzbudljiva jer dodaje našem arsenalu alata za rano upozoravanje na vulkanske muljove pre nego što stignu i potencijalno utiču na zajednice nizvodno“, rekao je koautor i geolog države Boise Džefri Džonson.

„Čini se da analiza infrazvučnog signala ima posebnu korist za identifikaciju ranog kretanja muljnih tokova visoko na vulkanu dok počinju da teku prema izloženim populacijama. Rano upozorenje je ključno za ublažavanje opasnosti.“

Istraživački tim je imao sreću, rekao je Džonson, da snimi nekoliko lahara i da iz prve ruke posmatra jedan događaj srednje veličine.

„Lahari su jedna od najčešćih opasnosti od vulkana, ali i dalje jedna od najslabije shvaćenih“, rekla je Eva Zanzerkia, programska direktorka u NSF-ovom Odeljenju za nauke o Zemlji. „Ovaj projekat pokazuje da razvoj novih infrazvučnih alata može uveliko poboljšati naše razumevanje dinamike ovih muljnih tokova i pomoći nam da upravljamo opasnostima.“