Da li je prženje hrane moguće u svemiru

Hrana koju jedemo određuje kako se osećamo, a ništa nije bolje od dobrog prženja, iako umereno, naravno. Dok se pripremamo za misije na Mesec i dalje na Mars, astronauti će rado čuti od istraživača da jedna osnovna udobna hrana nije van domašaja, čak ni u svemiru: pomfrit.

ESA podržava istraživanja u metodama prženja u mikrogravitaciji kako bi se popunile praznine u znanju na Zemlji iu svemiru. Iako se prženje krompira radi svuda u svetu, ono uključuje složenu fiziku i hemiju, a u svemiru sve postaje komplikovanije. Nije bilo sigurno da bi prženje funkcionisalo bez gravitacije. Bez uzgona koji se povlači nagore, mehurići bi se mogli zalepiti za površinu krompira, štiteći krompir slojem pare za koji su istraživači mislili da bi ga mogao ostaviti nedovoljno kuvanim i nepoželjnim.

„Pitajte bilo kog kuvara i on će vam potvrditi da su fizika i hemija iza hrane složena i fascinantna tema koja prelazi u druge naučne discipline“, kaže profesor Todoris Karapancios sa Aristotelovog univerziteta u Solunu i član istraživačkog tima koji stoji iza studija. Rad je objavljen u časopisu Food Research International.

Da bi se proučilo kako mikrogravitacija utiče na tehnike kuvanja kao što je prženje, dizajniran je novi eksperimentalni aparat tipa vrteške da bude bezbedan, a da radi i u bestežinskom stanju. Eksperimenti su sprovedeni u dve kampanje ESA paraboličnog leta, pri čemu avion leti u ponovljenim lukovima da bi ponovo stvorio kratke trenutke bestežinskog stanja. Brzo snimanje mehurića pare u različitim nivoima gravitacije iz prženja krompira u ulju – u avionu sa nula g vazduha. Da bi se proučilo kako mikrogravitacija utiče na tehnike kuvanja kao što je prženje, novi eksperimentalni aparat tipa vrteška je dizajniran da leti i bude siguran. Eksperimenti su sprovedeni u dve kampanje ESA paraboličnog leta, pri čemu avion leti u ponovljenim lukovima da bi ponovo stvorio kratke trenutke bestežinskog stanja. Eksperiment je snimio proces prženja pomoću kamere velike brzine i visoke rezolucije kako bi se uhvatila dinamika mehurića, kao što su brzina rasta, veličina i distribucija, kao i brzina izlaska iz krompira, brzina mehurića i smer kretanja u prostoru. ulje. Eksperimentom je izmerena temperatura ključalog ulja, kao i temperature unutar krompira – tri nivoa duboko. Hardver za eksperiment je automatizovan i zatvoren radi bezbednosti. Održava konstantan pritisak unutar komore za prženje kako bi se izbeglo curenje, sprečilo prskanje ulja i koristilo manje energije za zagrevanje ulja.

Eksperiment je snimio proces prženja pomoću kamere velike brzine i visoke rezolucije kako bi se uhvatila dinamiku mehurića kao što su brzina rasta, veličina i distribucija, kao i brzina izlaska iz krompira, brzina mehurića i pravac kretanja ulja u prostoru. Eksperimentom je izmerena temperatura ključalog ulja kao i temperature unutar krompira.

Hardver za eksperiment je automatizovan i zatvoren radi bezbednosti. Održava konstantan pritisak unutar komore za prženje kako bi se izbeglo curenje, sprečilo prskanje ulja i koristilo manje energije za grejanje.

Istraživači sa Univerziteta u Solunu, u Grčkoj, otkrili su da su se ubrzo nakon što je krompir dodao u ulje u uslovima niske gravitacije, mehurići pare lako odvojili od površine krompira, slično kao na Zemlji. Iako je potrebno više istraživanja da bi se fino podesili neki parametri, to ukazuje da će astronauti moći da imaju više od rehidrirane hrane na meniju dok istražuju nove svetove.

„Pored ishrane i udobnosti, proučavanje procesa prženja u svemiru moglo bi da dovede i do napretka u različitim oblastima, od tradicionalnog ključanja do proizvodnje vodonika iz sunčeve energije u mikrogravitaciji“, zaključuje Džon Lijumbas iz tima.