Eksperimentalni lek protiv raka može usporiti upalu povezanu sa srčanim oboljenjima

Eksperimentalni lek koji je već testiran kao potencijalni lek za rak, pluća i Alchajmerovu bolest može usporiti napredovanje ateroskleroze koja dovodi do srčanih oboljenja, pokazuje nova studija.

Predvođena istraživačima sa Medicinskog fakulteta Grossman NIU, studija je istraživala mehanizme koji stoje iza ateroskleroze, u kojoj se masne naslage nakupljaju u krvnim sudovima. Kako se ovo nakupljanje stvrdne u plakove i uzrokuje pogrešne imunološke reakcije (upalu), može blokirati protok krvi i izazvati srčani ili moždani udar.

Objavljeno 8. juna u časopisu Nature Cardiovascular Research, nova studija je pokazala da plazma (tečni deo krvi) pacijenata sa aterosklerotskom bolešću izaziva obično visok inflamatorni signal u imunim ćelijama krvi. Dalji eksperimenti su zatim pokazali da je lek saracatinib smanjio ovu signalizaciju upale za više od 90% u uzorcima ljudske krvi i uzorcima obolelog tkiva.

„Naša otkrića pružaju novi uvid u inflamatorne mehanizme kod ateroskleroze i po prvi put sugerišu da saracatinib može ponuditi efikasnu terapiju u slučajevima kada standardna terapija, u obliku statina, ne pomaže“, kaže Letizia Amadori, ko-voditelj studije. , Ph.D., viši naučnik na NIU Langone Health.

Lekari propisuju statine da bi smanjili štetne masti u krvi, ali studije pokazuju da čak i sa smanjenim naslagama plaka, upala traje kod mnogih pacijenata, koji i dalje imaju visok rizik od srčanog udara. Prema autorima studije, uzroci ovog hroničnog imunološkog odgovora kod pacijenata nisu u potpunosti shvaćeni, a antiinflamatorni tretmani su ponekad neefikasni u studijama pacijenata.

Za studiju, tim je analizirao uzorke krvi od 34 muškarca i žene sa stanjem koje se posebno naziva aterosklerotična kardiovaskularna bolest (ASCVD), od kojih su svi bili na statinima, i uporedio ih sa uzorcima od 24 zdrava davalaca.

Da bi se uključili u saracatinib, autori studije su istražili 4.823 gena, uključujući 277 za koje je već poznato da igraju ulogu u upali i proizvode citokine i druge proteine koji promovišu hronični imuni odgovor.

Prema rečima Amadorija, tim je zaključio da ako određeni lek može da zaustavi stvaranje svih ovih molekula, onda bi mogao da smiri odgovor.

Umesto da pokušavaju da kreiraju odgovarajući lek od nule, istraživači su se okrenuli listi farmaceutskih proizvoda koji su već odobreni ili su testirani za druge namene. Konkretno, pretražili su niz skupova podataka iz Nacionalnog instituta za zdravlje pod nazivom Biblioteka integrisanih mrežnih ćelijskih potpisa, koja sadrži stotine hiljada rezultata testova koji mapiraju efekte različitih molekula, signalnih proteina i genetskih promena na ljudske ćelije.

Pošto je u ovoj potrazi pokazano da saracatinib preokreće ekspresiju ciljnih gena, proces kojim se geni uključuju da stvaraju proteine, autori su ga testirali u ljudskim ćelijama, obolelom tkivu i životinjskim modelima da vide da li zaista može da zaustavi, uspori. , ili preokrenuti upalu izazvanu ASCVD.

Među nalazima, rezultati su otkrili da saracatinib blokira aktivnost gena odgovornih za proizvodnju inflamatornih proteina kao što su interleukin-1 beta i interluekin-6 koji održavaju imunološku reaktivnost ASCVD-a. Značajno, pokazalo se da inhibitor interleukina-1 beta efikasno sprečava srčani udar u ranijem ispitivanju. U isto vreme, lek je pojačao gene za koje se zna da prave proteine koji pomažu u čišćenju naslaga plaka transportujući masnoću dalje od arterija.

Dalji eksperimenti na zečevima su otkrili da saracatinib smanjuje upalu na bazi plaka za oko 97% u poređenju sa netretiranim životinjama. U međuvremenu, kod miševa, ista terapija je dovela do smanjenja ćelija do 80% povezanih sa zapaljenjem u plakovima i smanjila naslage plaka između 48% i 70%, u zavisnosti od doze leka, kaže Amadori.

„Naš metod reverznog inženjeringa za pronalaženje novih upotreba za stare lekove teoretski se može iskoristiti da otkrije terapije za praktično svaku bolest koja uključuje upalu“, rekla je viši autor studije Chiara Giannarelli, MD, Ph.D. „Pošto su ove hemikalije već testirane na bezbednost, ova tehnika nudi brz i isplativ pristup farmaceutskom razvoju.“

Giannarelli, vanredni profesor na odeljenjima za medicinu i patologiju na NIU Langone, kaže da studijski tim sledeće planira da koristi svoj isti protokol za istraživanje potencijalnih tretmana za druga upalna stanja povezana sa ASCVD, kao što su reumatski artritis ili dijabetes tipa 2.

Međutim, Giannarelli upozorava da iako saracatinib izgleda obećavajuće, ipak mora biti klinički testiran kako bi se osiguralo da tretman zaista funkcioniše kod pacijenata.

Giannarelli je pronalazač patenta na čekanju (Tech 160808G PCT/US2022/017777) za ovaj terapeutski pristup u lečenju ASCVD, kao i za put razvoja lekova tima.