Skrivena uloga Mlečnog puta u staroegipatskoj mitologiji

Stari Egipćani su bili poznati po svojim religioznim verovanjima i astronomskom znanju o suncu, mesecu i planetama, ali do sada je bilo nejasno kakvu je ulogu Mlečni put imao u egipatskoj religiji i kulturi.

Nova studija astrofizičara sa Univerziteta u Portsmutu baca svetlo na odnos između Mlečnog puta i egipatske boginje neba Nut.

Nut je boginja neba, koja se često prikazuje kao žena sa zvezdama koja se savija iznad svog brata, boga Zemlje Geba. Ona štiti Zemlju od preplavljenja voda praznine i igra ključnu ulogu u solarnom ciklusu, gutajući sunce dok zalazi u sumrak i rađajući ga još jednom kada izlazi u zoru.

Rad se oslanja na drevne egipatske tekstove i simulacije kako bi dokazao da je Mlečni put mogao takoreći osvetliti Nutovu ulogu neba. Predlaže da je zimi Mlečni put isticao Nutove raširene ruke, dok je leti pratio njenu kičmu preko nebesa.

Vanredni profesor astrofizike, dr Or Graur, rekao je: „Slučajno sam naišao na boginju neba Nut kada sam pisao knjigu o galaksijama i proučavao mitologiju Mlečnog puta. Odveo sam svoje ćerke u muzej i bile su očarane ovom slikom zakrivljene žene i stalno tražio da čuje priče o njoj.“

„Ovo je izazvalo moje interesovanje i odlučio sam da kombinujem astronomiju i egiptologiju kako bih uradio dvostruku analizu – astronomsku i međukulturalnu – boginje neba Nut i da li bi ona zaista mogla biti povezana sa Mlečnim putem.

Dr Graur je izvukao iz bogate kolekcije drevnih izvora, uključujući tekstove piramida, tekstove kovčega i Knjigu oraha, i uporedio ih sa sofisticiranim simulacijama egipatskog noćnog neba.

Pronašao je ubedljive dokaze da je Mlečni put istakao Nutovo božansko prisustvo.

Štaviše, dr Graur je povezao egipatska verovanja sa verovanjima drugih kultura, pokazujući sličnosti u tome kako različita društva tumače Mlečni put.

Rekao je: „Moja studija takođe pokazuje da je Nutova uloga u tranziciji pokojnika u zagrobni život i njena povezanost sa godišnjom seobom ptica u skladu sa načinom na koji druge kulture razumeju Mlečni put. Na primer, kao put duhova među različitim narodima u Severnoj i Centralnoj Americi ili kao Put ptica u Finskoj i Baltiku“.

„Moje istraživanje pokazuje kako kombinovanje disciplina može ponuditi nove uvide u drevna verovanja, i naglašava kako astronomija povezuje čovečanstvo kroz kulture, geografiju i vreme. Ovaj rad je uzbudljiv početak većeg projekta katalogizacije i proučavanja multikulturalne mitologije Mlečnog Način.“

Rad je objavljen u Časopisu za astronomsku istoriju i nasleđe.