Mikrobi creva mogu pomoći u dijagnostici gestacionog dijabetesa u prvom tromesečju trudnoće

Nova studija Univerziteta Bar-Ilan otkrila je da se gestacijski dijabetes može dijagnostikovati već u prvom tromesečju trudnoće – mesecima ranije nego što se obično otkriva.

Gestacijski dijabetes melitus (GDM) je stanje u kojem žene bez dijabetesa razvijaju intoleranciju na glukozu tokom trudnoće. GDM, koji muči oko 10% trudnica širom sveta, trenutno se dijagnostikuje u drugom trimestru trudnoće.

Nova studija, koju vodi prof. Omri Koren, sa Medicinskog fakulteta Azrieli Univerziteta Bar-Ilan, i tim izraelskih i međunarodnih istraživača, jedna je od prvih koja pokazuje pouzdano predviđanje GDM mesecima pre nego što se tipično dijagnostikuje.

Postoje značajne razlike u mikrobioti creva u prvom tromesečju (bakterijska populacija koja se nalazi u crevima ljudi i životinja) kod žena koje kasnije razviju i ne razviju gestacijski dijabetes. Ove razlike su povezane sa inflamatornim markerima, pri čemu žene koje razviju gestacijski dijabetes pokazuju veću upalu i niže nivoe korisnih metabolita.

U studiji su uzorci fekalija i seruma prikupljeni od trudnica tokom njihovog prvog trimestra. Karakterisani su profili mikrobiote, metabolita, upale i hormona. Zabeleženi su ishrana, pušenje i druge životne navike, a klinički/medicinski podaci su sakupljeni iz digitalnih zdravstvenih kartona.

Koristeći rezultate ovih karakterizacija, u kombinaciji sa drugim prikupljenim podacima, prof. Ioram Louzoun, sa Odeljenja za matematiku i Gonda (Goldschmied) multidisciplinarnog centra za istraživanje mozga, izgradio je model mašinskog učenja koji može tačno da predvidi koje žene bi, a koje ne bi nastavile dalje. da se razvije gestacijski dijabetes.

Istraživači su zatim demonstrirali na životinjskim modelima da prenošenje izmeta u prvom tromesečju žena koje su razvile gestacijski dijabetes rezultira prenosom fenotipa dijabetesa na miševe bez klica, što sugeriše da mikrobiom creva ima ulogu u posredovanju u razvoju bolesti. Nalazi studije nisu specifični za populaciju. Model mikrobioma, na primer, mogao bi predvideti GDM kod kineskih žena, a rezultati miševa su replicirani u finskim i američkim kohortama.

„Prepoznavanje žena u riziku od gestacionog dijabetesa u ranoj fazi trudnoće može omogućiti specifične preporuke za prevenciju bolesti—trenutno modifikacijom životnog stila, a u budućnosti možda specifičnim pre, pro i postbiotskim suplementacijama“, kaže prof. Koren.

Ako se gestacijski dijabetes može sprečiti, došlo bi do značajnog smanjenja štetnih ishoda gestacionog dijabetesa, za majku i potomstvo, i kratkoročno i dugoročno, što bi koristilo porodicama širom sveta.

Studija je objavljena u časopisu Gut.