Užarena, stenovita planeta duplo veća od Zemlje ima gustu atmosferu, kažu naučnici

Gusta atmosfera je otkrivena oko planete koja je duplo veća od Zemlje u obližnjem Sunčevom sistemu, objavili su istraživači u sredu.

Takozvana super Zemlja – poznata kao 55 Cancri e – je među nekoliko stenovitih planeta van našeg Sunčevog sistema sa značajnom atmosferom, umotanom u ćebe od ugljen-dioksida i ugljen-monoksida. Tačni iznosi nisu jasni. Zemljina atmosfera je mešavina azota, kiseonika, argona i drugih gasova.

„To je verovatno najčvršći dokaz do sada da ova planeta ima atmosferu“, rekao je Ijan Krosfild, astronom sa Univerziteta u Kanzasu koji proučava egzoplanete i nije bio uključen u istraživanje.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Priroda.

Super Zemlja se odnosi na veličinu planete — veće od Zemlje, ali manje od Neptuna. Temperature ključanja na ovoj planeti – koje mogu dostići čak 4.200 stepeni Farenhajta (2.300 stepeni Celzijusa) – znače da je malo verovatno da će na njoj biti život.

Umesto toga, naučnici kažu da je ovo otkriće obećavajući znak da bi mogle postojati i druge takve stenovite planete sa gustom atmosferom koje bi mogle biti gostoprimljivije.

Egzoplaneta udaljena 41 svetlosnu godinu je osam puta teža od Zemlje i kruži oko svoje zvezde Kopernik toliko blizu da ima stalne dnevne i noćne strane. Svetlosna godina je skoro 6 triliona milja (9,7 triliona kilometara). Njegova površina je optočena okeanima magme.

Da bi identifikovali sastav njene atmosfere, istraživači su proučavali posmatranja Vebovog svemirskog teleskopa pre i nakon što je planeta prošla iza svoje zvezde.

Odvojili su svetlost koju emituje planeta od njene zvezde i koristili podatke za izračunavanje temperature planete. Postoje dokazi da je toplota planete bila ravnomernije raspoređena po njenoj površini – poznata je atmosfera za zabavu.

Gasovi iz okeana magme mogu igrati ključnu ulogu u održavanju stabilne atmosfere. Istraživanje ove super Zemlje takođe može dati tragove o tome kako su Zemlja i Mars mogli prvo da evoluiraju sa okeanima magme koji su se od tada ohladili, kažu naučnici.

„To je redak prozor“, rekao je Renju Hu, planetarni naučnik u NASA-inoj Laboratoriji za mlazni pogon, koji je bio deo istraživanja. „Možemo da pogledamo ovu ranu fazu evolucije planete.“