Otkriveno je da gen povezan sa poteškoćama u učenju ima direktan uticaj na učenje i pamćenje

Utvrđeno je da gen koji je ranije bio povezan sa intelektualnim invaliditetom reguliše učenje i pamćenje kod miševa. Gen, nazvan KDM5B, ranije je bio povezan sa nekim poremećajima intelektualnog invaliditeta i autizmom. U opštoj populaciji, neke varijante su takođe povezane sa smanjenom funkcijom mozga, iako nisu dovoljne da izazovu očigledan invaliditet ili simptome ponašanja.

Sada, istraživači sa King’s College London, Univerziteta Eketer i Univerziteta Kalifornije Irvine otkrili su da smanjena funkcija gena u mozgu dovodi do gubitka sposobnosti učenja i pamćenja i smanjenja sposobnosti mozga da ojača veze između neurona, što je ključno u formiranju sećanja.

Studija pod naslovom „Gen rizika za intelektualnu invalidnost Kdm5b reguliše konsolidaciju dugoročne memorije u hipokampusu“, objavljena je u Journal of Neuroscience.

Nova studija tima o miševima opisuje kako miševi uzgojeni bez potpuno funkcionalnog KDM5B gena imaju lošije sposobnosti učenja i pamćenja. Da bi isključili mogućnost da je efekat mogao biti uzrokovan uticajem na razvoj mozga, istraživači su takođe smanjili količinu ovog gena u posebnoj grupi odraslih miševa, u hipokampusu, regionu mozga odgovornom za pamćenje.

Otkrili su da je smanjena funkcija gena rezultirala epileptičnim napadima kod nekih miševa i pogoršanjem njihovog učenja i pamćenja. Laboratorijski eksperimenti su sugerisali da je smanjeno jačanje veza između neurona tokom formiranja memorije.

Profesor Albert Basson, čija je istraživačka grupa započela rad na Kraljevskom koledžu u Londonu i od tada se preselila na Univerzitet u Ekseteru, rekao je: „Pamćenje i sposobnost učenja su fundamentalni za naš intelektualni potencijal, ali još uvek imamo mnogo toga da naučimo o osnovni mehanizmi Već više od jedne decenije, gen KDM5B je povezan sa autizmom i nekim oblicima intelektualne nesposobnosti, ali samo mutacija ovog gena nije uvek dovoljna da izazove ova stanja, tako da nije detaljno proučavana.

„Naš rad pokazuje da je KDM5B važan za učenje i pamćenje i pruža novi uvid u fundamentalne mehanizme pamćenja i učenja, što je ključno na putu ka pronalaženju novih načina za poboljšanje ovih funkcija.“

KDM5B može da modifikuje strukturu genetskog materijala u našim ćelijama koji određuje da li se geni neophodni za razvoj ili funkciju mozga eksprimiraju u tačnoj količini u pravo vreme.

Dr Letisija Peres-Siskez, koja je sprovela istraživanje na King’s College London, rekla je: „Nameravali smo da istražimo da li sposobnost KDM5B da modifikuje genetski materijal ima direktan uticaj na učenje i pamćenje. Otkrili smo da gen ima direktan uticaj na učenje i pamćenje — što je različito od bilo kakvog efekta tokom razvoja mozga, ovaj gen će sada biti od mnogo većeg interesa za istraživače u potrazi za novim tretmanima za stanja uključujući autizam i druge poremećaje intelektualne sposobnosti.“