Novi mali molekul pomaže naučnicima da proučavaju regeneraciju

Regeneracija oštećenih tkiva ili organa decenijama je san naučnika. Sada su istraživači FMI i Novartis Biomedical Research otkrili novi molekul koji aktivira protein uključen u regeneraciju. Alat obećava da će unaprediti naše razumevanje kako organizmi popravljaju oštećeno tkivo.

Tokom razvoja embriona i tokom života, specifični molekuli deluju kao signali koji upravljaju rastom ćelije i veličinom organa. Jedan od ovih molekula – protein koji se zove IAP – ne samo da govori ćelijama da rastu i umnožavaju se, već je takođe uključen u zarastanje rana i popravku oštećenih tkiva.

S obzirom na potencijal IAP-a za promovisanje regeneracije tkiva, naučnici iz Novartis Biomedical Research su pokušali da manipulišu aktivnošću proteina. Da bi to uradili, pregledali su mnoge sintetičke male molekule i identifikovali jedan, koji su nazvali NIBR-LTSi, koji je aktivirao IAP.

Da bi istražili kako NIBR-LTSi utiče na regeneraciju tkiva, istraživači su se udružili sa Clarom Baader, dr. student u grupi Liberali na FMI. Liberali grupa ima značajnu ekspertizu u uspostavljanju i korišćenju 3D modela creva miša, poznatih kao organoidi creva miša. Ovi crevni organoidi tačno oponašaju strukturu i funkciju crevnog epitela, tkiva koje pomaže telu da apsorbuje hranljive materije iz hrane i čuva crevnu barijeru.

Tretiranje crevnih organoida sa NIBR-LTSi aktiviralo je IAP i dovelo do povećanja proliferacije ćelija. Nalazi, objavljeni u Cell Stem Cell, nagoveštavaju da aktiviranje IAP može da podstakne regeneraciju tkiva.

Međutim, kako se regenerativni potencijal organoida povećavao, broj zrelih, funkcionalnih crevnih ćelija se smanjio, otkrili su istraživači. Dugoročno, ovaj neželjeni efekat može ugroziti strukturu i funkciju tkiva, upozorava Baader.

„Stručnost naše laboratorije bila je ključna u razumevanju štetnih efekata, posebno na creva, uočenih sistemskom aktivacijom IAP“, kaže ona.

Iako je potrebno više posla pre nego što mali molekuli poput NIBR-LTSi mogu da nađu primenu u klinici, alat obećava da će unaprediti naše razumevanje regeneracije tkiva omogućavajući naučnicima da ciljaju IAP u više eksperimentalnih okruženja.