Naučnici kažu da je divlji orangutan koristio lekovitu biljku za lečenje rana

Činilo se da orangutan leči ranu lekovima iz tropske biljke – najnoviji primer kako neke životinje pokušavaju da umire sopstvene bolesti lekovima koji se nalaze u divljini, izvestili su naučnici u četvrtak.

Naučnici su posmatrali kako Rakus čupa i žvaće listove lekovite biljke koje ljudi širom jugoistočne Azije koriste za lečenje bolova i upale. Odrasli mužjak orangutana je potom prstima naneo sokove od biljke na povredu na desnom obrazu. Nakon toga, pritisnuo je sažvakanu biljku da pokrije otvorenu ranu kao improvizovani zavoj, prema novoj studiji u Scientific Reports.

Prethodna istraživanja su dokumentovala nekoliko vrsta velikih majmuna koji traže lekove u šumama da bi se izlečili, ali naučnici još nisu videli životinju da se leči na ovaj način.

„Ovo je prvi put da smo posmatrali divlju životinju kako nanosi prilično moćnu lekovitu biljku direktno na ranu“, rekla je koautorka Izabel Laumer, biolog sa Instituta Maks Plank za ponašanje životinja u Konstancu, Nemačka.

Intrigantno ponašanje orangutana snimio je 2022. Ulil Azhari, koautor i terenski istraživač na projektu Suak u Medanu, Indonezija. Na fotografijama se vidi da je rana životinje zatvorena za mesec dana bez ikakvih problema.

Naučnici posmatraju orangutane u indonezijskom nacionalnom parku Gunung Leuser od 1994. godine, ali ranije nisu videli ovo ponašanje.

„To je jedno zapažanje“, rekao je biolog sa Univerziteta Emori Jacobus de Roode, koji nije bio uključen u studiju. „Ali često učimo o novim ponašanjima počevši od jednog zapažanja.“

„Veoma je verovatno da se radi o samolečenju“, rekao je de Rud i dodao da je orangutan naneo biljku samo na ranu i nijedan drugi deo tela.

Moguće je da je Rakus naučio tehniku od drugih orangutana koji žive van parka i daleko od svakodnevnog nadzora naučnika, rekla je koautorka Karolin Šupli iz Maks Planka.

Rakus je rođen i živeo kao maloletnik van područja istraživanja. Istraživači veruju da je orangutan povređen u borbi sa drugom životinjom. Nije poznato da li je Rakus ranije lečio druge povrede.

Naučnici su ranije snimili druge primate koji koriste biljke za lečenje.

Bornejski orangutani su se trljali sokovima od lekovite biljke, verovatno da bi smanjili bolove u telu ili oterali parazite.

Šimpanze na više lokacija su primećene kako žvaću izdanke biljaka gorkog ukusa kako bi umirile stomak. Gorile, šimpanze i bonoboi gutaju određene grube listove cele da bi se otarasili stomačnih parazita.

„Ako ovo ponašanje postoji kod nekih od naših najbližih živih rođaka, šta bi nam to moglo reći o tome kako je medicina prvo evoluirala?“ rekla je Tara Stoinski, predsednica i glavni naučni direktor neprofitnog fonda Dian Fossei Gorilla Fund, koja nije imala nikakvu ulogu u studiji.

Odeljenje za zdravlje i nauku Associated Press dobija podršku od grupe za nauku i obrazovanje Medicinskog instituta Hauard Hjuz. AP je isključivo odgovoran za sav sadržaj.