NASA pomaže u zaštiti tigrova, jaguara i slonova – evo kako

Kako ljudska populacija raste, gubitak staništa preti mnogim stvorenjima. Mapiranje staništa divljih životinja pomoću satelita je oblast ekologije koja se brzo širi, a NASA sateliti igraju ključnu ulogu u ovim naporima. Tigrovi, jaguari i slonovi su neke od ranjivih životinja čija staništa NASA pomaže u praćenju iz svemira.

„Sateliti posmatraju ogromna područja Zemljine površine u dnevnom ili nedeljnom rasporedu“, rekao je Kit Gadis, menadžer programa ekološke zaštite u sedištu NASA-e u Vašingtonu. „To pomaže naučnicima da prate staništa koja bi bila logistički izazovna i dugotrajna za istraživanje sa zemlje – ključno za životinje poput tigrova koji lutaju velikim teritorijama.“

Evo kako NASA i njeni partneri pomažu u zaštiti tri najpoznatije vrste na Zemlji:

Tigrovi su izgubili najmanje 93% svog istorijskog raspona, koji je nekada obuhvatao Evroaziju. Ostalo je otprilike 3.700 do 5.500 divljih tigrova, u odnosu na procenjeno nisko od 3.200 u 2010.

U nedavnoj studiji, istraživači su pregledali preko 500 studija koje su sadržale podatke o tigrovima i njihovom staništu širom Azije. Tim je otkrio da je oblast u kojoj žive velike mačke opala za 11%, sa oko 396.000 kvadratnih milja u 2001. na oko 352.000 kvadratnih milja u 2020.

Predvođen Društvom za zaštitu divljih životinja (VCS), tim je razvio alat koji koristi Google Earth Engine i NASA Earth posmatranja za praćenje promena u staništu tigrova. Cilj: pomoći naporima za očuvanje u skoro realnom vremenu, koristeći podatke iz Visible Infrared Imaging Radiometer Suite (VIIRS) i snimača umerene rezolucije Imaging Spectroradiometer (MODIS) i Landsat satelita.

Istraživači su mapirali velike delove „praznih šuma“ bez nedavnog prisustva tigra. Pošto su ove oblasti bile pogodno stanište i još uvek su dovoljno velike da izdrže tigrove, one su potencijalni pejzaži za restauraciju, pod pretpostavkom da ima dovoljno hrane. Ako bi tigrovi mogli da stignu do tih područja, bilo prirodnim rasipanjem ili aktivnom ponovnom introdukcijom, to bi moglo „povećati kopnenu bazu za tigrove za 50%“, izvještavaju naučnici u Frontiers in Conservation Science.

„Još uvek ima mnogo više prostora za tigrove u svetu nego što su čak i stručnjaci za tigrove mislili“, rekao je glavni autor Erik Sanderson, bivši viši ekolog za zaštitu prirode u VCS, a sada potpredsednik za urbanu zaštitu u Botaničkoj bašti Njujorka. „To smo mogli da shvatimo samo zato što smo sve ove podatke iz NASA-e sakupili i integrisali sa informacijama sa terena.

Jaguari su nekada lutali od jugozapada SAD do Argentine. Ali u prošlom veku, oni su izgubili oko 50% svog opsega, prema Međunarodnoj uniji za zaštitu prirode (IUCN). Poput tigrova, jaguari se moraju boriti sa krivolovom i gubitkom izvora hrane. Divlji jaguari broje između 64.000 i 173.000 jedinki, a IUCN ih klasifikuje kao skoro ugrožene.

U Gran Čaku, drugoj po veličini šumi u Južnoj Americi, jaguari i druge životinje žive u posebno ugroženom ekosistemu. Suva ravničarska šuma proteže se od severne Argentine do Bolivije, Paragvaja i Brazila i doživela je ozbiljno krčenje šuma.

Jaguari u argentinskom Čaku mogu biti na stotine. Koristeći podatke o korišćenju zemljišta i infrastrukturi, plus posmatranja Zemlje iz MODIS-a i Landsata, istraživači su mapirali prioritetna područja očuvanja za jaguare i druge važne životinje. Oko 36 odsto prioritetnih područja u argentinskom Čaku trenutno su zone „niske zaštite“, gde je krčenje šuma dozvoljeno.

„Menadžeri i zaštitari prirode mogli bi da koriste nove prostorne informacije da vide gde trenutno zoniranje šuma štiti ključne životinje i gde će možda biti potrebna ponovna procena“, rekao je glavni autor Sebastijan Martinuci sa Univerziteta Viskonsin-Medison.

Afrički slonovi savane sada zauzimaju oko 15% svog istorijskog raspona, a njihov broj je opao. Jedna studija je ispitala oko 90% raspona slonova i procenila da je njihov broj opao za 144.000 slonova od 2007. do 2014. godine, ostavljajući približno 352.000 jedinki. Godine 2021, IUCN je ažurirao status slonova na ugrožene.

Nedavna studija je koristila NASA-ine satelitske indekse vegetacije i druge podatke za proučavanje slonova u kenijskom nacionalnom rezervatu Masai Mara, iu obližnjim poluzaštićenim i nezaštićenim zonama. Istraživači su otkrili da, posebno u nezaštićenim oblastima, slonovi preferiraju gustu šumu sa krošnjama, posebno duž potoka, i izbegavaju otvorena područja poput travnjaka, posebno kada je prisutno više ljudi. Humani razvoj, kao što su turističke kuće, često se gradi u takvim šumama.

Davanje prioriteta pristupu slonova šumama u nezaštićenim područjima trebalo bi da bude od najveće važnosti za upravitelje zemljišta, rekli su istraživači. Pošto su slonovi izbegavali travnjake, neka od tih područja bi se mogla koristiti za razvoj ili stoku – balansirajući potrebu za ekonomskim razvojem i staništem slonova.

IUCN takođe klasifikuje azijske slonove kao ugrožene. U južnom Butanu, uništavanje useva i približavanje divljih životinja ljudskim naseljima eskalira sukobe između ljudi i slonova.

U periodu 2020–2021, butanski naučnici koji studiraju u Sjedinjenim Državama izabrani su da učestvuju u NASA programu za izgradnju kapaciteta DEVELOP. U partnerstvu sa Butanskom fondacijom, Butan Tiger Centrom i Butan Ecological Societi, timovi su koristili NASA-ine opservacije Zemlje, podatke o pojavi slonova i druge informacije da bi modelirali trenutnu pogodnost staništa i mapirali puteve divljih životinja između staništa, pomažući strategijama koje smanjuju rizik od sukoba.