Muzika i genomi: Betovenovi geni stavljeni na test

U kojoj meri na izuzetna ljudska dostignuća utiču genetski faktori? Čini se da je ovo pitanje, koje datira iz ranih dana ljudske genetike, danas lakše rešiti jer moderne molekularne metode omogućavaju analizu DNK pojedinaca kroz istoriju. Ali koliko su odgovori pouzdani u današnje vreme?

Imajući ovo na umu, međunarodni tim istraživača, uključujući Institute Maks Plank za empirijsku estetiku (MPIEA) iz Frankfurta na Majni, Nemačka, i za psiholingvistiku (MPI-PL) u Najmegenu, Holandija, analizirao je DNK Ludviga van Betovena da bi istražio njegovu genetsku „muzičke” predispozicije.

Tim je analizirao DNK sekvence dostupne iz ranije studije završene 2023. godine, u kojoj je kompozitorov genetski materijal ekstrahovan iz pramenova njegove kose. „Izračunali smo takozvani ‘poligeni rezultat’—indikator genetske predispozicije pojedinca za osobinu ili ponašanje—za sposobnost sinhronizacije taktova, koja je usko povezana sa muzikalnošću,“ objašnjava prva autorka Laura Vesseldijk iz MPIEA.

„Pre pokretanja bilo kakve analize, unapred smo registrovali studiju i naglasili da nismo imali prethodna očekivanja o tome šta će Betoven postići. Umesto toga, naš cilj je bio da ovo iskoristimo kao primer izazova genetskog predviđanja za pojedinca koji je živeo preko 200 godina. pre mnogo godina.“

Rezultati studije su nedavno objavljeni u časopisu Current Biologi. Zanimljivo je da je Betoven, jedan od najslavnijih muzičara u istoriji, imao neupadljiv poligenski rezultat za opštu muzikalnost u poređenju sa uzorcima stanovništva sa Instituta Karolinska, Švedska, i Univerziteta Vanderbilt, SAD.

Međutim, imajući u vidu ograničenja trenutnih poligenih rezultata i činjenicu da genetski indikator za „sposobnost sinhronizacije ritma“ možda neće direktno uticati na Betovenove kompozitorske veštine (muzičku kreativnost), ovaj nalaz nije neočekivan.

Viši koautor Sajmon Fišer iz MPI-PL objašnjava: „Očigledno bi bilo pogrešno zaključiti na osnovu Betovenovog niskog poligenog rezultata da su njegove muzičke sposobnosti bile izuzetne. Mislimo da je velika nesklad između ovog predviđanja zasnovanog na DNK i Betovenovog muzičkog genija pruža vredan nastavni trenutak.

„To pokazuje, na primer, da treba da budete skeptični ako neko tvrdi da može da koristi genetski test da bi pouzdano utvrdio da li će vaše dete biti muzički nadareno — ili posebno talentovano u nekoj drugoj oblasti ponašanja.

Istraživači naglašavaju da njihov rad ne odbacuje da DNK doprinosi muzičkim veštinama ljudi – prethodne studije su otkrile prosečnu naslednost od 42% za muzikalnost. Istraživanje prirode genetskih doprinosa na velikim uzorcima ljudi može dati važan uvid u to kako i zašto se naše muzičke sposobnosti i ponašanja mogu razlikovati, kao i da nam pomogne da razumemo odnose između muzikalnosti i drugih osobina, kao što je mentalno zdravlje. Ali korišćenje DNK podataka za predviđanje ponašanja jedne osobe ostaje neprecizna umetnost, čak i sada.

Sve u svemu, nalaz da je Ludvig van Betoven, jedan od najslavnijih muzičara u ljudskoj istoriji, imao prilično nisku genetsku predispoziciju za sinhronizaciju ritma naglašava ograničenja poligenskih predviđanja rezultata na individualnom nivou.

Iako se očekuje da će poligensko predviđanje rezultata postati preciznije u budućnosti, važno je zapamtiti da složene ljudske osobine, uključujući muzičke veštine, nisu određene isključivo genima ili okruženjem, već su oblikovane njihovom složenom interakcijom.