Istraživači identifikuju proteinski senzor koji igra ulogu u fibrozi pluća

Istraživači u Veill Cornell Medicine otkrili su protein nazvan SEL1L koji igra ključnu ulogu u čišćenju kolagena iz tkiva i koji može biti terapeutska meta za sprečavanje fibroze, ožiljnog tkiva koje ometa funkciju organa. Rad, objavljen 20. februara u Nature Communications, daje tragove koji bi mogli dovesti do razvoja lekova za bolesti poput fibroze pluća koje trenutno nemaju terapijske opcije.

Autor dr Michael J. Podolski, docent medicine na Veill Cornell Medicine, predvodio je tim koji je pretraživao ljudski genom u potrazi za genima uključenim u proces koji pokreće specijalizovane ćelije da progutaju i probave višak kolagena iz tkiva. Ćelije zvane fibroblasti i makrofagi sakupljaju fragmente kolagena za razgradnju u lizozomima, kompaktorima za smeće ćelija.

Normalna pluća kontinuirano sintetišu kolagen i razgrađuju višak kolagena, održavajući ta dva procesa precizno izbalansiranim kako bi se održala zdrava arhitektura tkiva. Čak i kada su pluća povređena i telo reaguje povećanjem stope proizvodnje kolagena, istovremeno se povećava degradacija kolagena kako bi se sprečilo stvaranje trajnog ožiljnog tkiva. Međutim, kada su ova dva procesa nepovezana, rezultat je bolest. Kod plućne fibroze, na primer, degradacija kolagena ne ide u korak sa proizvodnjom kolagena, što dovodi do prekomerne akumulacije.

Istraživači su otkrili mehanizam koji ćelije koriste za otkrivanje unutrašnje proizvodnje kolagena i regulisanje čišćenja viška kolagena u tkivima. Protein SEL1L deluje kao senzor koji reaguje na proizvodnju kolagena tako što pokreće drugi protein nazvan MRC2, koji je uključen u uzimanje i odlaganje kolagena.

Ova studija sugeriše da je defektni put čišćenja kolagena zasnovan na MRC2 ključni deo neravnoteže u fibroznoj bolesti. Podaci pokazuju da kada se SEL1L prekomerno proizvodi u ćelijama, to dovodi do povećane proizvodnje MRC2 i na taj način sprečava akumulaciju kolagena. Ovaj put bi na kraju mogao biti terapeutski ciljan da bi povećao klirens kolagena kako bi se poboljšala fibroza kada je oštećena.

Zatim, dr Podolski, koji je takođe lekar u NewYork Presbiterian/Veill Cornell Medical Center, planira da istraži kako je SEL1L oštećen u fibrotičnim ljudskim plućima. Laboratorija takođe istražuje molekularne posledice neadekvatno aktiviranja MRC2 u plućnoj fibrozi.