Inženjeri dizajniraju robota nalik pauku koji se može koristiti za istraživanje pećina na Marsu

Tim robotičara i mašinskih i aeronautičkih inženjera na Univerzitetu Stanford razvio je robota nalik pauku za moguću upotrebu u istraživanju pećina ili cevi lave na Marsu. U svom radu objavljenom u časopisu Science Robotics, grupa opisuje svoje razloge za razvoj novog robota, svoju inspiraciju za dizajn i koliko je dobro funkcionisao kada je testiran u stvarnom okruženju.

Kako svemirski naučnici razvijaju robote za upotrebu kao istraživački agenti na površini drugih planeta ili meseca, oni su obično koristili dve vrste dizajna: male rovere ili šetače koji mogu da se provlače kroz uske prostore ili veće mašine koje se mogu kotrljati po površini. U ovom novom naporu, istraživački tim je pokušao da popuni ono što vide kao prazninu u tehnologiji – robot srednje veličine koji može da istražuje područja kojima bi drugim vrstama robota bilo teško pristupiti – pećine, na primer, ili cevi od lave.

Da bi napravio robota, tim je bio inspirisan paukom žeteocem, koji se obično naziva tata dugonogi. Oni su primetili njegovu sposobnost da se relativno lako kreće po širokom spektru terena, uključujući zidove pećine.

Tim svog robota naziva ReachBot. Kao i njegova inspiracija, ima nekoliko nogu koje se mogu produžiti, poput bum-a, koje može koristiti za hodanje. Da bi omogućio da se drži na zidovima stena, tim je dizajnirao hvataljke sa tri prsta kao stopala. Takođe su mu dali mogućnost da samostalno istražuje dodavanjem procesora koji posmatra potencijalni teren i mapira dobra područja za postavljanje stopala — takve lokacije moraju biti blago zaobljene kako bi se omogućilo hvatanje poluge.

Tokom testiranja, robot je mogao da hoda po zidovima, pa čak i da se penje preko plafona. Dalja ispitivanja su pokazala da je sposoban da istražuje cevi od lave u blizini kratera Pisga u pustinji Mohave.

Istraživački tim zaključuje da je njihova ideja koncepta dobra i da bi se veliki broj sličnih robota mogao pokazati korisnim u razvoju novih vrsta sondi za istraživanje drugih planeta kao što je Mars. Robot bi mogao da omogući proučavanje mesta koja nijedna druga vrsta robota nije mogla da stigne, možda pronalaženje dokaza o ranijem stanovanju.