Eksperimentalni lek protiv depresije takođe može biti koristan u lečenju poremećaja upotrebe alkohola

Eksperimentalno antidepresivno jedinjenje sa potencijalno jedinstvenim mehanizmom delovanja takođe može biti efikasno protiv poremećaja upotrebe alkohola, navodi se u pretkliničkoj studiji Scripps Research-a.

U studiji koja se pojavila 20. januara 2023. u časopisu Neuropsichopharmacologi, istraživači su otkrili da je nekoliko nedelja lečenja molekulom MAP4343 preokrenulo prekomerni unos alkohola kod miševa koji su modelirali ovo stanje.

MAP4343, molekul steroidnog tipa, trenutno se istražuje u kliničkim ispitivanjima kao antidepresiv, iako je njegov verovatni mehanizam delovanja – koji uključuje modulaciju strukturnih proteina u ćelijama – različit od bilo kojeg drugog lečenja poremećaja upotrebe antidepresiva ili alkohola.

„Ovi obećavajući rezultati sugerišu da bismo trebali testirati MAP4343 kod ljudi kao potencijalni tretman za poremećaj upotrebe alkohola“, kaže viši autor studije Candice Contet, dr., vanredni profesor na Odeljenju za molekularnu medicinu u Scripps Research.

Prvi autor je bila dr Giovanna Macedo, postdoktorski naučni saradnik u Content lab tokom studije.

Istraživači procenjuju da više od 100 miliona ljudi širom sveta ima poremećaj upotrebe alkohola i da on čini više od pet odsto ukupnog globalnog tereta bolesti i povreda. Postoji snažna potreba za boljim tretmanima jer trenutne opcije, koje uključuju lek naltrekson, obično ne uspevaju da spreče recidiv.

Tradicionalno, istraživači su nastojali da leče poremećaj upotrebe alkohola blokiranjem korisnih efekata pijenja alkohola – kao što to čini naltrekson – ili preokrenuvši anksioznost i slabost koji nastaju nakon povlačenja alkohola i podstiču povratak.

Međutim, nedavne studije o mozgu glodara i ljudi pronašle su dokaze da poremećaj upotrebe alkohola može poremetiti normalnu proizvodnju i/ili regulaciju ključnih strukturnih proteina u moždanim ćelijama. Ovi proteini uključuju tubulin, glavni sastojak struktura koje se nazivaju mikrotubule, koje ćelije koriste za različite funkcije uključujući deobu ćelija i unutrašnji transport molekula. Još uvek nije jasno kako su poremećaji tubulina i mikrotubula povezani sa upotrebom alkohola, ali dostupni dokazi sugerišu da ovi poremećaji pomažu u održavanju zavisnosti od alkohola – tako da bi njihovo preokretanje moglo ponuditi efikasniju strategiju lečenja.

MAP4343 bi verovatno mogao da ispuni ovu ulogu u lečenju, pošto je poznato da promoviše sastavljanje proteina tubulina u mikrotubule. Pretkliničke studije su takođe otkrile da MAP4343 ima antidepresivna svojstva, a njegov programer MAPREG, francuska biotehnološka kompanija, sada ga testira u kliničkim ispitivanjima na pacijentima sa depresijom.

U novoj studiji, tim je testirao MAP4343 na miševima koji su modelirali poremećaj upotrebe alkohola. U ovom standardnom modelu, povremeno izlaganje alkoholnoj pari stvara stanje zavisnosti, tako da životinje konzumiraju sve više i više alkohola kada im se pruži prilika da piju kao srećni sat svakog dana – i u roku od nekoliko nedelja stižu do D.U.I. nivoa intoksikacije dobrovoljno.

Međutim, kada su tretirani šest nedelja rastućim dozama MAP4343, miševi zavisni od alkohola smanjili su svoju prosečnu dnevnu potrošnju na nivoe koji su primećeni kod ne-zavisnih kontrolnih miševa, na koje tretman nije uticao. MAP4343 je takođe normalizovao nivoe hormona stresa kortikosterona u krvi, koji su niži kod životinja zavisnih od alkohola primoranih da se uzdrže od pijenja alkohola.

Kontet i njene kolege zaključuju da MAP4343 takođe treba da bude klinički testiran protiv poremećaja upotrebe alkohola.

Razumevanje preciznog mehanizma delovanja MAP4343 je još jedan ključni preostali cilj. U ovoj studiji, istraživači su otkrili da miševi zavisni od alkohola koji doživljavaju odvikavanje od alkohola imaju neobično nizak nivo modifikovanog oblika tubulina (koji se naziva acetilovani α-tubulin) u medijalnom prefrontalnom korteksu. Poznato je da ovaj region mozga pomaže u regulisanju konzumiranja alkohola i često je oslabljen u poremećaju upotrebe alkohola.

„Poznato je da acetilacija tubulina menja mehanička svojstva mikrotubula i moguće je da MAP4343 deluje protiv prekomernog pijenja alkohola tako što poništava ovu promenu“, kaže Kontet. „To je nešto što sada nameravamo da istražimo.