Ćelije vašeg tela mogu da stare godine u jednom danu, izazivajući prošla istraživanja

Većina naših ćelija ima genetski kod koji, kada se dešifruje, govori našem telu kako da napravi proteine koji su nam potrebni za preživljavanje. Sa vremenom i iskustvom teškoća, dodaju se male modifikacije koje deluju kao ‘genetski prekidači’, utičući na način na koji naše ćelije tumače uputstva bez promene samog koda.

Akumulacije ovih takozvanih epigenetskih promena često se koriste za procenu biološke starosti naših ćelija i tkiva. Ali istraživači u Litvaniji su sada pokazali da izmene mogu da variraju tokom dana, što sugeriše da testovi zasnovani na jednom uzorku tkiva nisu toliko tačni koliko bi mogli da budu.

Tim je proučavao više uzoraka krvi od 52-godišnjeg muškarca uzimanih svaka tri sata tokom 72 sata, posmatrajući 17 različitih epigenetskih satova unutar kolekcije belih ćelija svakog uzorka.

Ono što su otkrili bilo je iznenađujuće. Trinaest od 17 epigenetskih satova pokazalo je značajnu razliku tokom dana, pojavljujući se ‘mlađi’ u ranim jutarnjim satima i ‘stariji’ oko podneva, sa relativnim razlikama ekvivalentnim promenama od oko 5,5 godina. Ovaj dnevni ciklus je sličan onome što su drugi naučnici pronašli u studiji iz 2020.

„Većina studija starenja koje istražuju epigenetičke satove koriste punu krv kao tkivo od interesa. Međutim, eksperimenti u našoj laboratoriji i iz drugih grupa su pokazali da broj podtipova belih krvnih zrnaca i njihove proporcije osciliraju sa periodičnošću od 24 sata“, statističar Karolis Koncevičius sa Univerziteta u Viljnusu i kolege pišu u svom objavljenom radu.

To znači da jedan epigenetski test u jedno doba dana možda neće dati celu sliku.

Oslanjanje na uzorke samo jedne osobe značilo je da se tim može fokusirati na jedan skup promena, po cenu mogućnosti da generalizuje na veću populaciju. Međutim, dalja analiza različitih uzoraka krvi uzetih tokom pet sati od male grupe takođe je otkrila fluktuacije starosti.

Neke od ovih promena ćelijskog uzrasta mogu biti zato što naša krv sadrži različite vrste belih krvnih zrnaca u različito doba dana. Međutim, neke mere su i dalje pokazale ovu starosnu fluktuaciju čak i kada su se istraživači fokusirali na samo jednu vrstu belih krvnih zrnaca.

Nalazi sugerišu da će naučnici možda morati da uzmu više uzoraka u različito doba dana u budućnosti da bi dobili najtačniju sliku o tome koliko su stare vaše ćelije. Potpuna mera epigenetskog starosnog opsega mogla bi omogućiti preciznija predviđanja o riziku od bolesti povezanih sa uzrastom iu populacijama.

„Naši nalazi pokazuju da predviđanja starosti epigenetskih satova osciliraju tokom dana“, pišu autori. „Neuspeh u uzimanja u obzir dnevnih oscilacija može ometati procene epigenetske starosti.“

Istraživanje je objavljeno u Aging Cell.