Rak jetre: dekodiran molekularni signalni put razvoja tumora

Kao maligna bolest ćelija jetre, hepatocelularni karcinom (HCC) je jedan od glavnih uzroka smrti od raka. Dok su mogućnosti lečenja za ovaj agresivni tip raka i dalje ograničene, incidencija raste.

Istraživački tim predvođen Latifom Bakiri i Ervinom Vagnerom sa MedUni bečkog Kliničkog instituta za laboratorijsku medicinu sada je opisao put molekularne signalizacije koji igra ključnu ulogu u razvoju raka jetre, identifikujući na taj način potencijalnu novu polaznu tačku za razvoj terapijskih tretmana. . Rezultati studije su upravo objavljeni u časopisu PNAS.

U svom istraživanju, međunarodni tim na čelu sa MedUni Vienna, temeljio se na rezultatima ranijih studija koji su sugerisali učešće određenih faktora transkripcije (c-Fos i c-Jun) u razvoju hepatocelularnih karcinoma. Transkripcijski faktori su proteini uključeni u brojne ćelijske procese, uključujući kontrolu gena povezanih sa razvojem HCC. Da bi unapredili ove nalaze, naučnici su razvili novi model miša.

Eksperimenti sprovedeni sa ovim proteinima pokazali su da kombinacija sa prethodno neistraženim (Fra) proteinima u ovom kontekstu pokreće kaskadu formiranja tumora. Konkretno, ovo uključuje interakciju između c-Jun i Fra-2, za koje su studije pokazale da je od suštinskog značaja za razvoj raka jetre.

„Izuzetno je da smo uspeli da preokrenemo rast tumora isključivanjem kombinacije proteina c-Jun i Fra-2“, izveštava šef studije Vagner.

Studija je takođe pokazala da se rast tumora može zaustaviti blokiranjem specifičnog gena (c-Mic). „Prema tome, rezultati naših istraživanja sugerišu da put molekularne signalizacije koji smo identifikovali predstavlja obećavajuću polaznu tačku za dalja istraživanja HCC-a i razvoj novih terapijskih mera“, zaključuje prvi autor Bakiri.

Hepatocelularni karcinom je agresivan tumor sa brzom progresijom i ograničenim terapijskim mogućnostima. Iako je incidenca značajno porasla u zapadnim zemljama poslednjih decenija, ova vrsta raka je i dalje relativno retka. Međutim, zbog svoje loše prognoze, HCC je jedan od najčešćih uzroka smrti od raka. HCC se javlja posebno u kontekstu uznapredovale bolesti jetre (ciroza, hronični hepatitis B) i često se dijagnostikuje tek u kasnoj fazi.