Pronađen najstariji fosilizovani mozak kičmenjaka

Američki naučnici otkrili su najstariji poznati fosilizovani mozak kičmenjaka, kada su proučavali uzorke drevne zračne ribe u engleskom muzeju. Organ je pronađen unutar lobanje jedinog uzorka sada izumrlog stvorenja, koje je živelo pre nekih 319 miliona godina.

Fosili se uglavnom proizvode od tvrdih delova tela kao što su kosti i školjke, ali i meko tkivo može proći kroz proces prirodnog očuvanja pod određenim uslovima. Uzorak je pronađen tokom CT skeniranja male ribe po imenu Coccocephalus vildi, čiji je fosil iskopan pre više od sto godina u rudniku uglja u Lankaširu u Engleskoj.

Otkriće je detaljno opisano u članku objavljenom u časopisu Nature u sredu, a izvestio ga je i Univerzitet u Mičigenu.

Fosil Coccocephalus je jedina od vrsta i prvi put je naučno opisan 1925. Pripada Muzeju u Mančesteru u Velikoj Britaniji i pozajmljen je za projekat koji je vodio Univerzitet u Mičigenu, koji koristi modernu tehnologiju snimanja za istraživanje anatomije izumrle zrakoperke ribe.

Grupa životinja, definisana njihovom kičmom i strukturama nalik kostima koje se nazivaju „zraci“, sada uključuje preko 30.000 živih vrsta. Upoređivanje sa izumrlim članovima može dati uvid u evolucione procese.

„Ne samo da nam ovaj površno neimpresivan i mali fosil pokazuje najstariji primer fosilizovanog mozga kičmenjaka, već takođe pokazuje da će mnogo onoga što smo mislili o evoluciji mozga samo od živih vrsta trebati preraditi“, rekao je doktorant Rodrigo Figeroa, vodeći rekao je autor rada.

Fosilizovana anatomija uključuje sam mozak i kranijalne nerve, koji strše izvan kućišta lobanje. Originalna struktura je zamenjena nekim tvrdim mineralom, verovatno pirinom, koji se pokazao gušćim od okolnih kostiju na snimku.

Orgulje su imale karakteristike koje moderne ribe peraje ne poseduju, što ukazuje na to da je obrazac evolucije ribljeg mozga bio komplikovaniji nego što se ranije mislilo, rekao je Figueroa. Sa naprednom tehnologijom snimanja koja postaje dostupnija istraživačima, verovatno će doći do sličnih otkrića u davno poznatim uzorcima, predviđa on.

Paleontolog Met Fridman, koji vodi projekat skeniranja fosila raža, rekao je da je nalaz grupe naglasio važnost držanja fizičkih uzoraka.