Naučnici oživljavaju virus star 48.500 godina

Otapanje permafrosta može predstavljati opasnost po čovečanstvo, upozorili su naučnici nakon oživljavanja drevnog virusa, koji je ležao zamrznut desetinama hiljada godina.

Takvi virusi su i dalje sposobni da inficiraju žive organizme, saopštio je međunarodni tim nakon što su u laboratoriji primetili da ukupno devet drevnih virusa otkrivenih u sibirskom permafrostu inficira amebe.

Najstariji od novootkrivenih virusa star je skoro 50.000 godina, rekao je tim. „48.500 godina je svetski rekord“, rekao je za New Scientist Žan-Mišel Klaveri, član tima i istraživač na Univerzitetu Eks-Marsej u Francuskoj. Njegov tim je u svojoj najnovijoj studiji proučavao ukupno sedam drevnih virusa. Grupa je ranije u novembru objavila preprint svog rada.

Grupa, koja uključuje naučnike iz Rusije, Francuske i Nemačke, već je ranije uspela da oživi još dva drevna virusa, stara 30.000 godina. Virusi koje je tim otkrio i oživeo smatraju se najstarijim ikada oživljenim, iako su neki drugi istraživači tvrdili da su oživeli bakterije, za koje se kaže da su stare i do 250 miliona godina.

Svi virusi koje je tim oživeo pripadaju tipu pandoravirusa – grupi džinovskih virusa sposobnih da zaraze samo jednoćelijske organizme poput ameba. Ipak, činjenica da je svih devet drevnih virusa i dalje bilo sposobno da inficiraju žive ćelije nakon što su desetine hiljada godina proveli u permafrostu znači da bi drugi virusi – potencijalno zarazni za biljke, životinje ili čak ljude – zarobljeni tamo mogli biti oslobođeni – i oživljeni – kao pa, upozoravaju naučnici.

„Postoji stvarna opasnost“, rekao je Klaveri i dodao da „bakterije i virusi izlaze svaki dan“. Ipak, za sada je nemoguće precizno odrediti nivo potencijalne opasnosti, dodao je naučnik.

Rusija je već upozorila na opasnost koja može doći kao rezultat kontinuiranog odmrzavanja permafrosta uzrokovanog klimatskim promenama. Odmrzavanje tla koje je bilo duboko zamrznuto vekovima, ako ne i milenijumima, još uvek bi moglo da sadrži „neke održive spore ’zombi‘ bakterija i virusa“, ​​rekao je za RT Nikolaj Korčunov, viši ruski predstavnik u Arktičkom savetu 2021.

Moskva je saopštila da smatra da je opasnost dovoljno ozbiljna da pokrene projekat biološke bezbednosti i pozvala sve druge zemlje Arktičkog saveta da mu se pridruže. Osim Rusije, međuvladina organizacija uključuje SAD, Kanadu, Dansku, Norvešku, Island, Finsku i Švedsku.