Nova studija, koju su sproveli istraživači iz Brigham i Women’s Hospital i Harvard Medical School, rigorozno je analizirala dva suplementa kako bi utvrdila da li mogu direktno usporiti biološki proces starenja. Ovi suplementi uključuju širok spektar multivitamina i 500 miligrama flavanola iz kakaa.
U studiji je učestvovalo skoro 1.000 ispitanika u okviru COcoa Supplement and Multivitamin Outcomes Study (COSMOS), sa prosečnom starošću od oko 70 godina. Učesnici koji su uzimali dnevni multivitamin tokom dve godine pokazali su sporije starenje u poređenju sa onima koji su uzimali placebo, prema dva biološka sata starenja.
Ekstrakt kakaa, s druge strane, nije imao uticaj na nijedno od pet ‘sata’ starenja koje su istraživači razmatrali, iako je povezan sa zdravstvenim koristima u drugim studijama. Sesso i njegovi saradnici smatraju da su rezultati o multivitaminima „ohrabrujući“, ali priznaju da su potrebne veće uzorke i duža istraživanja kako bi se utvrdilo da li ovi suplementi donose značajne kliničke koristi.
Učesnici koji su uzimali multivitamine takođe su pokazali poboljšanja u inflamaciji i kognitivnoj funkciji. „U okviru COSMOS-a, srećni smo i uzbuđeni što možemo da iskoristimo bogate resurse podataka o biomarkerima kako bismo testirali kako dve intervencije mogu poboljšati biološko starenje i smanjiti kliničke ishode povezane sa starenjem“, kaže Sesso.
Do sada je samo nekoliko malih randomizovanih kontrolisanih studija istraživalo efekte vitamina na epigenetsko starenje, a mnoge su se fokusirale na jedan vitamin umesto na širok pristup. Epigenetski satovi starenja su inherentno nesavršeni jer se oslanjaju na asocijacije i predikcije, ali su nedavno postali moćni alati za procenu brzine starenja u odnosu na hronološku starost.
U trenutnom ispitivanju, dva epigenetska sata povezana sa upotrebom multivitamina bila su PCPhenoAge i PCGrimAge. Ovi modeli druge generacije su se istakli u prethodnim istraživanjima i povezani su sa nizom metrika zdravog starenja. Na kraju, dnevni multivitamin tokom dve godine povezan je sa godišnjim smanjenjem od 0.113 godina na PCGrimAge satu i 0.214 godina na PCPhenoAge satu.
Istraživački tim zaključuje da bi produženje zdravog životnog veka za jednu godinu moglo uštedeti 38 triliona dolara za američko stanovništvo, sugerišući da dnevni MVM može predstavljati veoma isplativu i dostupnu intervenciju za poboljšanje javnog zdravlja. Neki od autora studije primili su grantove od privatnih kompanija sa finansijskim interesima u nutricionističkim suplementima, ali je njihovo istraživanje sprovedeno nezavisno, recenzirano i oslanjalo se na studiju koju je prvenstveno finansirao Nacionalni institut za zdravlje SAD.
U odgovarajućem članku za Nature, dva epigenetska istraživača, Kalin Rajan i Daniel Belski, koji nisu bili uključeni u trenutnu studiju, nazvali su nalaze „velikim napretkom za oblast suplementacije“. „Međutim,“ dodaju, „da li takve intervencije mogu povećati zdravlje ostaje otvoreno pitanje.“
