Korišćenje optičkih podataka o munjama za identifikaciju bljeskova gama zraka usled grmljavine

Timothi Lang je koautor članka pod naslovom „Upotreba podataka o optičkim munjama za identifikaciju bljeskova munja povezanih sa bljescima zemaljskih gama zraka“, koji je objavljen u Biltenu atmosferske nauke i tehnologije.

Rich Blakeslee, bivši član NASA MSFC Emeritus programa, takođe je koautor studije. Studija—koju je vodio Christoph Kohn sa Tehničkog univerziteta Danske (DTU)—koristila je podatke sa Senzora munje Međunarodne svemirske stanice (ISS LIS) i Monitora interakcije atmosfere i svemira (ASIM; takođe na ISS) za poboljšanje naše razumevanje toga koje vrste bljeskova munje su povezane sa zemaljskim gama bljescima (TGF), koji emituju visokoenergetsko zračenje iz oluja.

Tim je razvio algoritam koji je tačno smanjio ukupnu populaciju munja koje je posmatrao LIS na mnogo manju populaciju kandidatskih bljeskova vezanih za TGF tražeći jedinstvene karakteristike unutar bljeskova. ASIM, koji može da posmatra TGF, korišćen je za validaciju algoritma.

Ova studija je važna jer instrumenti kao što je ASIM posmatraju samo 300–400 TGF godišnje, dok je LIS posmatrao u proseku ~1 milion bljeskova munja godišnje. Ova razlika od četiri reda veličine u učestalosti pojavljivanja znači da su algoritmi za smanjenje podataka neophodni da bi se olakšalo proučavanje odnosa između TGF-a i munje.

Pored toga, nedavna terenska kampanja NASA-e pokazala je da pojava TGF-a može biti znatno veća od onoga što se može izmeriti iz svemira, posebno u tropskim olujama sa grmljavinom.

Dakle, algoritam koji identifikuje moguće karakteristike munje u vezi sa TGF-om može nam pomoći kasnije u razumevanju razlika između munje povezanih sa jakim TGF-ovima (uočenim iz svemira) i munje povezanih sa slabijim TGF-ovima (trenutno nisu vidljive iz svemira).