Klimatska kriza mogla bi da otvori put za globalnu najezdu termita

Temperature zagrijavanja oslobađaju termite u više područja svijeta, a više termita može zapravo ubrzati temperature zagrijavanja. Naučnici kažu da je vreme da se uzmu u obzir modeli klimatskih predviđanja.

Termiti ne samo da smatraju da je topla i vlažna klima gostoljubivija, već oni troše i propadaju drvo mnogo više u takvim klimatskim uslovima, prema međunarodnom timu naučnika, uključujući biologa Međunarodnog univerziteta Floride Oscar Valverde-Barrantes. Kako termiti konzumiraju drvo, oni ispuštaju uskladišteni ugljenik u atmosferu. Više ugljen-dioksida znači više temperature – začarani krug koji trenutno nije uzet u obzir u trenutnim klimatskim predviđanjima, rekao je Valverde-Barrantes.

Kako globalne temperature rastu, termiti bi mogli da prošire svoju teritoriju, da iskoriste sve mrtvo drvo koje leži okolo i dalje poveća svoju populaciju. Koristeći klimatske modele, naučnici su zaključili da bi se staništa termita mogla povećati za više od 30 procenata njihovog trenutnog raspona. Kako troše više drveta, oslobađaće ugljenik koji je stotinama godina bio uskladišten u prethodno neiskorišćenim šumama. Kako se termiti šire širom planete, ove akcije bi mogle da ubrzaju porast temperature.

Istraživački tim, koji se sastoji od više od 100 naučnika, sproveo je koordinirani globalni eksperiment na 133 lokacije na šest kontinenata. Povećali su temperaturu na komadima drveta — neki sadrže termite, a drugi bez njih — tokom dvogodišnjeg perioda. Rezultati su objavljeni u časopisu Science.

Dakle, dok mali procenat svetske populacije termita konzumira drvo iz zgrada, mnogo više ih jede ostatke drveta u suptropskim i tropskim šumama. Ako svet postane tropskiji, stvarna opasnost od termita mogla bi biti još toplija globalna temperatura.