Astronomi otkrivaju 49 novih galaksija za manje od tri sata

Međunarodni tim astronoma otkrio je 49 novih galaksija bogatih gasom pomoću radio teleskopa MeerKAT u Južnoj Africi. Njihovo istraživanje je objavljeno u časopisu Mesečna obaveštenja Kraljevskog astronomskog društva.

Dr Marcin Glovacki, sa čvora Univerziteta Curtin Međunarodnog centra za istraživanje radio-astronomije (ICRAR) u Zapadnoj Australiji, vodio je istraživanje koje je imalo za cilj proučavanje gasa koji stvara zvezde u jednoj radio galaksiji. Iako tim nije pronašao gas koji stvara zvezde u galaksiji koju su proučavali, dr Glovacki je umesto toga otkrio druge galaksije dok je pregledao podatke.

Ukupno je otkriven gas 49 galaksija. Dr Glovacki je rekao da je ovo odličan primer koliko je fantastičan instrument kao što je MeerKAT za pronalaženje gasa koji stvara zvezde u galaksijama.

Posmatranja, koja su trajala manje od tri sata, uz podršku IDIA (Inter-univerzitetski institut za intenzivnu astronomiju podataka), omogućila su ovo otkriće.

„Nisam očekivao da ću pronaći skoro 50 novih galaksija za tako kratko vreme“, rekao je on. „Primjenom različitih tehnika za pronalaženje galaksija, koje se koriste za druga MeerKAT istraživanja, uspjeli smo da otkrijemo sve ove galaksije i otkrijemo njihov sadržaj gasa.

Nove galaksije su neformalno nazvane 49ers, što se odnosi na rudare zlatne groznice iz 1849. u Kaliforniji. Dr Glovacki smatra da je 49 novih galaksija vredno kao zlatni grumen na našem noćnom nebu. Mnoge galaksije su blizu jedna drugoj, formirajući grupe galaksija, sa nekoliko identifikovanih u jednom posmatranju.

Tri galaksije su direktno povezane svojim gasom.

Dr Glovacki je rekao: „Ova tri su posebno interesantna, jer smo proučavanjem galaksija na drugim talasnim dužinama svetlosti otkrili da centralna galaksija formira mnogo zvezda. Verovatno krade gas iz pratećih galaksija da bi podstakla formiranje zvezda, što može dovesti do toga da druga dva postanu neaktivni.“

Profesor Ed Elson, sa Univerziteta Vestern Cape i koautor rada, rekao je: „Ovo otkriće naglašava sirovu snagu teleskopa MeerKAT kao instrumenta za snimanje. Metode koje smo razvili i implementirali za proučavanje 49-e biće korisno za MeerKAT velika naučna istraživanja i manje kampanje posmatranja kao što je naša.“

Dr Glovacki je nedavno otkrio više galaksija bogatih gasovima uz pomoć Jasmine Vajt, letnjeg studenta ICRAR-a, koja je radila sa njim i analizirala kratka zapažanja MeerKAT-a.

„Nadamo se da ćemo uskoro nastaviti naše studije i podeliti sa širom zajednicom još više otkrića novih galaksija bogatih gasom“, rekao je dr Glovacki.