Nova studija istražuje upotrebu tehnike sterilnih insekata za suzbijanje populacija paprike

Istraživači u Kanadi su prvi put istražili upotrebu tehnike sterilnih insekata za suzbijanje populacija paprike, Anthonomus eugenii, štetočine koja nanosi ekonomski značajnu štetu usevima u Severnoj Americi. Njihova studija, objavljena u časopisu Science Advances, istražila je upotrebu gama zračenja kao tehnike sterilizacije kako bi se poboljšala održivost i efikasnost upravljanja papričnim žižakom.

Anthonomus eugenii predstavlja ozbiljan izazov za uzgajivače paprike, nanoseći milionske dolare štete godišnje. Larve ovih buba oštećuju cvetove i nezrele plodove paprike, čime uzrokuju značajan gubitak prinosa. Upravljanje ovim štetočinama je izazovno zbog njihovog razvoja unutar plodova paprike.

Tim istraživača, na čelu sa Jacobom Bassom sa Univerziteta Guelph, proučavao je tehniku sterilnih insekata (SIT) kao potencijalnu strategiju upravljanja A. eugenii. SIT je metoda genetske kontrole koja podrazumeva puštanje velikog broja sterilnih insekata u divljinu kako bi se smanjio reproduktivni uspeh štetočina.

Studija je otkrila da odgovarajuća doza gama zračenja može sterilisati A. eugenii, sprečavajući ih da doprinesu proizvodnji potomstva ako bi bili pušteni na teren. Rezultati su pokazali da je doza od 110 Gi rezultirala potpuno sterilnim insektima, ali je smanjila njihov životni vek na manje od dve nedelje.

Roseline Labbe, entomolog staklenih bašta u Agriculture and Agri-Food, Kanada, ističe da je potrebno dalje istraživanje kako bi se procenila efikasnost SIT programa u stvarnim uslovima. Takođe je istakla važnost razmatranja praktičnih aspekata implementacije ove tehnike, kao što su sposobnost disperzije sterilnih insekata i njihova konkurentnost u odnosu na divlje jedinke.

Ovaj rad predstavlja korak napred ka razvoju održivih strategija za upravljanje populacijama paprike i drugih štetočina, nudeći mogućnost da SIT postane ključna komponenta integrisanog upravljanja štetočinama u poljoprivredi.