Pečurke povećavaju pamćenje podstičući rast nerava

Istraživači sa Univerziteta Kvinslend otkrili su aktivno jedinjenje iz jestive pečurke koje podstiče rast nerava i poboljšava pamćenje.

Profesor Frederic Meunier sa Instituta za mozak u Kvinslendu rekao je da je tim identifikovao nova aktivna jedinjenja iz pečurke, Hericium erinaceus.

„Ekstrakti iz ovih takozvanih gljiva ‘lavlje grive’ vekovima se koriste u tradicionalnoj medicini u azijskim zemljama, ali smo želeli da naučno utvrdimo njihov potencijalni efekat na moždane ćelije“, rekao je profesor Meunier.

„Prekliničko testiranje je pokazalo da je gljiva lavlje grive imala značajan uticaj na rast moždanih ćelija i poboljšanje pamćenja.

„Laboratorijski testovi su merili neurotrofne efekte jedinjenja izolovanih iz Hericium erinaceus na kultivisane moždane ćelije, i iznenađujuće smo otkrili da aktivna jedinjenja promovišu projekcije neurona, šireći se i povezujući se sa drugim neuronima.

„Koristeći mikroskopiju super rezolucije, otkrili smo da ekstrakt pečurke i njegove aktivne komponente u velikoj meri povećavaju veličinu čunjeva rasta, što je posebno važno za moždane ćelije da osete svoje okruženje i uspostave nove veze sa drugim neuronima u mozgu.

Koautor, dr Ramon Martinez-Marmol iz UK-a, rekao je da otkriće ima aplikacije koje mogu da leče i štite od neurodegenerativnih kognitivnih poremećaja kao što je Alchajmerova bolest.

„Naša ideja je bila da identifikujemo bioaktivna jedinjenja iz prirodnih izvora koja bi mogla da stignu do mozga i regulišu rast neurona, što rezultira poboljšanim formiranjem memorije“, rekao je dr Martinez-Marmol.

Dr Dae Hee Lee iz kompanije CNGBio Co, koja je podržala i sarađivala na istraživačkom projektu, rekla je da su se svojstva pečuraka lavlje grive koristila za lečenje bolesti i održavanje zdravlja u tradicionalnoj kineskoj medicini od antičkih vremena.

„Ovo važno istraživanje otkriva molekularni mehanizam jedinjenja gljive lavlje grive i njihov uticaj na funkciju mozga, posebno na pamćenje“, rekao je dr Li.