Dublje razumevanje veze između vežbanja i zdravlja na molekularnom nivou

Aktivnost pokretanja mišića, sagorevanje kalorija – to su samo površinski efekti vežbanja. Dublje razumevanje kako vežbanje utiče na nas na molekularnom nivou donosi revolucionarne spoznaje o zdravlju i prevenciji bolesti. Konzorcijum za molekularne pretvarače fizičke aktivnosti (MoTrPAC) predvodi put u otkrivanju ovih molekularnih tajni.

MoTrPAC je rezultat istraživačkih napora podržanih od strane Nacionalnog instituta za zdravlje. Ovaj konzorcijum ima za cilj da otkrije kako vežba utiče na molekularni nivo, koristeći omičke tehnike kako bi se mapirali molekularni odgovori na vežbanje. Istraživački timovi, uključujući i one iz Pacifičke severozapadne nacionalne laboratorije (PNNL), fokusiraju se na analizu proteoma, kompleksnog skupa proteina u organizmu.

Studija objavljena u časopisu Nature predstavlja prve rezultate ovog ambicioznog projekta. Kroz eksperimente na pacovima koji su podvrgnuti različitim režimima vežbanja, istraživači su identifikovali širok spektar molekularnih promena izazvanih vežbanjem. Ovi rezultati pružaju uvid u to kako vežbanje utiče na različite organe i tkiva, uključujući srce, jetru, creva i pluća.

Korišćenjem najsavremenijih tehnologija, poput masenih spektrometara, istraživači iz PNNL-a pružaju ključne uvide u promene proteina i post-translacionih modifikacija izazvane vežbanjem. Ovo je ključno za razumevanje mehanizama koji stoje iza zdravstvenih beneficija vežbanja.

Jedan od izazova ovog istraživanja je prenošenje podataka sa pacova na ljude. Međutim, sličnosti u signalizaciji između pacova i ljudi pružaju osnovu za prenošenje ovih saznanja. Očekuje se da će rezultati MoTrPAC-a imati značajan uticaj na naše razumevanje veze između vežbanja i zdravlja, što bi moglo dovesti do novih terapijskih pristupa i poboljšanih preventivnih strategija za različite bolesti.