Otkriven novi mehanizam koji stoji iza rasta ćelija raka multiplog mijeloma

Istraživači sa Univerziteta Upsala otkrili su jedan od mehanizama koji stoji iza rasta ćelija raka u multiplom mijelomu raka krvi. Studija pokazuje da protein EZH2 stupa u interakciju sa specifičnim molekulom RNK kako bi blokirao gene koji su važni za rast tumora. Nalazi bi mogli doprineti razvoju novih tretmana za pacijente sa multiplim mijelomom. Studija je objavljena u časopisu Haematologica.

Multipli mijelom je vrsta raka krvi gde imune ćelije nekontrolisano rastu u koštanoj srži. Bolest je veoma teška za lečenje i još uvek se smatra neizlečivom, te je stoga hitno potrebno identifikovati nove terapijske mete u ćelijama raka.

Istraživačka grupa koja stoji iza nove studije ranije je pokazala da su kultivisane ćelije multiplog mijeloma imale smanjen rast i čak su bile ubijene ako su bile tretirane supstancom koja inhibira protein EZH2. U novoj studiji sada se pokazuje kako EZH2 utiče na rast ćelija raka.

„Naši raniji nalazi sugerisali su EZH2 kao metu za kliničku intervenciju jer može blokirati aktivnost gena koji su važni za rast raka. Ali EZH2 se ne može sam po sebi vezati za DNK, pa smo pretpostavili da mu je potreban ‘vodič’ koji će mu pomoći da pronađe ispravan Ispostavilo se da je jedan od ovih vodiča duga RNK koja ne kodira proteine. Kao što ime implicira, ove RNK ne kodiraju protein, ali mogu imati druge važne funkcije u ćeliji“, kaže profesorka Helena Jernberg Viklund, koja je vodila studija.

Nova otkrića pružaju bolje razumevanje mehanizama kako EZH2 blokira formiranje proteina koji kontrolišu rast ćelija raka i utiče na prognozu pacijenata sa multiplim mijelomom. Ovo je neophodno znanje za korišćenje ciljanja EZH2 u klinici.

„Naša studija takođe pokazuje da globalna analiza o tome kako nekodirajuće RNK deluju zajedno sa proteinima da bi izvršile važne funkcije u ćeliji raka može pružiti bolji uvid u ono što se dešava kada su ćelije raka izložene novim tretmanima. Verujemo da su naši rezultati relevantni i pretkliničkim i kliničkim istraživačima, kao korak ka pronalaženju novih načina za lečenje pacijenata sa multiplim mijelomom“, kaže Helena Jernberg Viklund.