Novi tragovi za izvor magnetnih polja univerzuma

Nije samo vaš frižider taj koji ima magnete. Zemlja, zvezde, galaksije i prostor između galaksija su takođe magnetizovani. Što su naučnici na više mesta tražili magnetna polja širom univerzuma, više su ih pronašli. Ali pitanje zašto je to tako i odakle potiču ta magnetna polja ostalo je misterija i predmet stalnih naučnih istraživanja.

Objavljen u časopisu Phisical Reviev Letters, novi rad istraživača sa Kolumbije nudi uvid u izvor ovih polja. Tim je koristio modele da pokaže da se magnetna polja mogu spontano pojaviti u turbulentnoj plazmi. Plazma je vrsta materije koja se često nalazi u ultra toplim sredinama poput one blizu površine sunca, ali plazma je takođe rasuta po univerzumu u okruženjima niske gustine, kao što je prostrani prostor između galaksija; istraživanje tima se fokusiralo na ta okruženja niske gustine.

Njihove simulacije su pokazale da, pored generisanja novih magnetnih polja, turbulencija tih plazmi takođe može da pojača magnetna polja nakon što su generisana, što pomaže da se objasni kako magnetna polja koja potiču iz malih razmera ponekad mogu da dosegnu da se protežu na ogromne udaljenosti .

Rad su napisali profesor astronomije Lorenco Sironi, naučnik istraživanja astronomije Luka Komiso i doktorski kandidat Rajan Golant.

„Ovo novo istraživanje nam omogućava da zamislimo vrste prostora u kojima se rađaju magnetna polja: čak i u najneobičnijim, ogromnim i udaljenim prostorima našeg univerzuma, čestice plazme u turbulentnom kretanju mogu spontano da izrode nova magnetna polja“, Sironi rekao. „Potraga za ‘semenom’ koje može da zaseje novo magnetno polje je duga i mi smo uzbuđeni što donosimo nove dokaze o tom originalnom izvoru, kao i podatke o tome kako magnetno polje, kada se jednom rodi, može da raste.“