Neuroni koji ponovo ulaze u ciklus brže stare, češći kod Alchajmerove bolesti

Novi podaci, objavljeni u časopisu PLOS Biologi, ukazuju na to da neuroni koji ponovo ulaze u ciklus, često povezani sa Alchajmerovom bolešću, pokazuju znakove bržeg starenja. Ovo otkriće otvara nove puteve za razumevanje neurodegenerativnih bolesti i pruža mogućnost dubljeg uvida u procese starenja mozga.

Istraživački tim sa Kineskog univerziteta u Hong Kongu, predvođen Kim Hai-Man Čou, koristio je javno dostupne baze podataka i analitičke tehnike kako bi proučili ponašanje neurona tokom ćelijskog ciklusa. Njihova otkrića ukazuju na to da neuroni koji ponovo ulaze u ciklus uglavnom ne uspevaju da prođu kroz sve faze ciklusa, već brže pokazuju znakove starenja.

Ovo otkriće ima poseban značaj u kontekstu Alchajmerove bolesti, gde su neuroni koji ponovo ulaze u ciklus češći i pokazuju povećanu ekspresiju gena povezanih sa ovom bolešću. Slični obrasci uočeni su i kod drugih neurodegenerativnih bolesti kao što su Parkinsonova bolest i demencija Levijevog tela.

Iako neurobiološki značaj ovog fenomena još uvek nije potpuno razjašnjen, ovo otkriće pruža nove perspektive za istraživanje mehanizama bolesti i potencijalne terapeutske strategije. Osim toga, analitičke tehnike koje su korišćene u ovom istraživanju mogu se primeniti i na druge bolesti i omogućiti bolje razumevanje heterogenosti neuronskih populacija u mozgu.

Čou ističe da će dalja istraživanja i eksperimentalna validacija ovih nalaza biti ključni za dalje razumevanje uloge ovih neurona u neurodegenerativnim bolestima. Ovo otkriće predstavlja važan korak ka boljem razumevanju složenih procesa koji se dešavaju u mozgu tokom starenja i razvoja bolesti poput Alchajmerove bolesti.