Naučnici istražuju genetske osnove raznolikosti boja cvetova rododendrona

Istraživački tim je napravio korake u otkrivanju genetskih osnova varijacije boje cveća u rodu rododendrona. Pregled tima rezimira nedavna dostignuća u filogenetskoj rekonstrukciji, sekvenciranju genoma različitih vrsta rododendrona i razgraničavanju metaboličkih puteva odgovornih za sintezu pigmenta, naglašavajući ključne strukturne i regulatorne gene.

Diskusije o umnožavanju i gubicima gena dodatno osvetljavaju puteve ka diversifikaciji boja. Koristeći multi-omske pristupe i analizirajući mreže koekspresije gena, istraživači imaju za cilj da razjasne zamršene mehanizme regulacije gena.

Ovi uvidi postavljaju osnovu za buduća istraživanja evolucije raznolikosti boja cvetova u rododendronu i otvaraju nove puteve za programe oplemenjivanja fokusiranih na razvoj novih sorti sa specifičnim cvetnim karakteristikama.

Rod Rhododendron je ključna oblast interesovanja u istraživanju ukrasnih biljaka, zbog svoje ogromne raznolikosti boja cvetova i statusa jedne od najplodnijih grupa drvenastih biljaka.

Studija objavljena u Ornamental Plant Research pruža podršku nastojanjima oplemenjivanja čiji je cilj iskorištavanje genetike obojenosti cvijeća i razvoj novih sorti koje pokazuju željene cvjetne osobine.

Pregled razjašnjava bogatu tapiseriju diverzifikacije vrsta unutar roda Rhododendron, naglašavajući njegov status hortikulturnog dragulja zbog raznolikih boja cveća i njegove razlike kao najvećeg roda drvenastih biljaka na severnoj hemisferi. Prateći Lineovu početnu klasifikaciju, otkriva kako je rod narastao tako da obuhvata oko 1.000 vrsta, prolazeći kroz značajnu taksonomsku evoluciju i usavršavanje kroz vekove.

Nedavne filogenetske rekonstrukcije koje koriste 3.437 ortolognih nuklearnih gena iz 200 vrsta pružaju snažan uvid na nivou genoma u lozu roda, identifikujući pet podrodova i rešavajući dugotrajne taksonomske nejasnoće.

Ovaj temeljni rad, dopunjen najsavremenijim molekularnim podacima, postavio je teren za dubinske analize genetskih osnova diverzifikacije boja cveća. Ističe ključne uloge umnožavanja gena, gubitaka i složenih regulatornih mreža koje orkestriraju sintezu pigmenta, kao što su razotkrivene kroz multi-omične pristupe.

Dok se pregled kreće kroz izazove i mogućnosti koje predstavlja napredno genomsko sekvenciranje, on naglašava ogroman potencijal koji ovi uvidi imaju za uzgoj novih sorti rododendrona, obogaćujući hortikulturnu paletu novim nijansama i nijansama.

Prema rečima glavnog istraživača studije, prof. Šuai Nia, „Ova sinteza sadašnjeg znanja pruža osnovu za buduća istraživanja o evoluciji raznolikosti boja cvetova unutar rododendronske loze. Na kraju krajeva, ova otkrića će podržati napore u oplemenjivanju čiji je cilj da se iskoristi genetika obojenost cveća i razvoj novih sorti koje pokazuju željene cvetne osobine.“

Ova studija ne samo da poboljšava naše znanje o evoluciji i genetici rododendrona, već i promoviše razvoj sorti sa povećanom ukrasnom vrednošću, oblikujući budućnost oplemenjivanja biljaka i biotehnologije.