Mikrobiom majke tokom gestacije: razjašnjavanje složenosti mikrobioma majke i poremećaja trudnoće

U radu objavljenom u Science Bulletin-u, kineski tim naučnika predstavio je globalnu studiju o preko 10.000 uzoraka mikrobioma trudnica i mapirao veze između mikrobioma majke i poremećaja trudnoće.

Otkrio je različite mikrobne obrasce u crevnim, vaginalnim i oralnim mikrobiomima koji su povezani sa zdravom trudnoćom u odnosu na komplikacije poput gestacionog dijabetesa i prevremenog porođaja. Rezultati pokazuju da bi praćenje mikrobioma moglo pomoći u proceni zdravlja trudnoće.

Ovu studiju je vodio istraživački tim profesora Fangking Zhaoa sa Pekinškog instituta za nauku o životu, Kineske akademije nauka, u saradnji sa timom na čelu sa direktorom Ningkia Sunom sa Odeljenja za reproduktivnu medicinu Druge pridružene bolnice Mornaričkog medicinskog univerziteta (Changzheng Hospital u Šangaju).

Ova studija je sistematski integrisala i duboko analizirala preko 10.000 uzoraka mikrobioma trudnica širom sveta, mapirajući sistematski biološki pejzaž između majčinih mikrobioma sa više mesta u telu i poremećaja povezanih sa trudnoćom.

Otkrio je obrasce mikrobne disbioze povezane sa različitim komplikacijama trudnoće, pružajući važnu teorijsku osnovu za razjašnjavanje osnovnih karakteristika mikrobioma kod trudnica i njegovih interakcija sa zdravljem i bolešću.

Studija je otkrila da se mikrobiom creva trudnica neprestano razvija kako trudnoća napreduje i da je pod značajnim uticajem geografskih faktora. U poređenju sa zapadnim zemljama, trudnice u Kini imaju raznovrsniji mikrobiom creva, bogatu bakterijama koje proizvode butirat.

Kako trudnoća napreduje, raznovrsnost i sastav mikrobioma creva takođe prolaze kroz značajne promene, prilagođavajući se fluktuacijama nivoa hormona tokom trudnoće, što može uticati na metabolizam majke i imunološku funkciju. Štaviše, studija je otkrila da je povećana brojnost bakterijskog roda Bacteroides značajno povezana sa većom incidencom gestacionog dijabetesa, što sugeriše da bi ova bakterija mogla poslužiti kao važan biomarker za praćenje zdravlja trudnoće.

Za razliku od mikrobioma creva, vaginalni mikrobiom žena iz različitih regiona pokazao je konvergentne promene tokom trudnoće. Iako žene iz različitih zemalja imaju razlike u sastavu vaginalne mikrobne zajednice, ove razlike su se postepeno smanjivale kako je trudnoća napredovala, pokazujući konzistentniji obrazac – smanjenje mikrobne raznolikosti i značajno povećanje obilja Lactobacillusa.

Ovaj konzistentan trend sugeriše da vaginalni mikrobiom može reagovati slično na hormonalne promene kod svih trudnica. Kada se poremeti mikrobna ekologija u kojoj dominiraju Lactobacillus, to može uticati na ishod trudnoće. Studija je otkrila da je vaginalna mikrobna mreža trudnica sa prevremenim rođenjem bila više poremećena u poređenju sa zdravim trudnicama, uz značajno smanjenje u obilju Lactobacillusa u grupi prevremeno rođenih.

Ovaj fenomen se čak može posmatrati u ranoj trudnoći i predvideti modelima mašinskog učenja. Ravnoteža vaginalnog mikrobioma je usko povezana sa ženskim reproduktivnim zdravljem. Stoga, razumevanje njegovih dinamičkih promena može pomoći u unapređenju zdravlja majki i odojčadi i ima važan klinički značaj za procenu i predviđanje rizika od prevremenog porođaja.

Upoređujući oralne mikrobiome zdravih trudnica iz različitih regiona, istraživači su otkrili da je, za razliku od značajnih promena u mikrobiomima creva i vagine, oralna mikrobna zajednica ostala relativno stabilna tokom trudnoće, sa malim promenama u sastavu vrsta i raznolikosti tokom cele trudnoće. razdoblje.

Međutim, oralni mikrobiom pacijenata sa gestacijskim dijabetesom melitusom pokazao je značajne razlike u sastavu i raznovrsnosti u poređenju sa zdravim trudnicama, uz primetno smanjenje u obilju roda Streptococcus i povećanje roda Corinebacterium. Ove promene mogu pružiti osnovu za ranu dijagnozu gestacionog dijabetesa.

Istovremeno, to takođe sugeriše da bi oralni mikrobiom mogao poslužiti kao relativno stabilan i lako uočljiv indikator za praćenje zdravlja trudnoće.