Prethodna istraživanja su povezala dijete bogate mastima i šećerom sa nizom neurokognitivnih i ponašajnih efekata, ali ostaje nejasno koliko su ti efekti postojani ako se ishrana poboljša. U novom istraživanju, naučnici su analizirali rezultate iz 27 predkliničkih studija koje su uključivale kontrolisane eksperimente na pacovima i miševima, nadajući se da će osvetliti kako prelazak sa dijeta bogatih mastima i šećerom na zdraviju hranu utiče na kogniciju.
„Naši rezultati pokazuju da poboljšanje kvaliteta ishrane koristi pamćenju,“ kaže vodeći autor Simone Rehn, biopsiholog na Univerzitetu tehnologije u Sidneju. „Ali ta poboljšanja su bila nepotpuna. Čak i nakon nekoliko nedelja na zdravoj dijeti, pamćenje se nije vratilo na nivo viđen kod životinja koje nikada nisu jele nezdravu hranu.“
Sprovodeći sistematsku analizu, Rehn i njeni saradnici su želeli da otkriju široke obrasce koji proizlaze iz više od dve desetine studija. Fokusirali su se na ishranu i pamćenje, ali su takođe pratili i druge potencijalne indikatore kognitivnih efekata, kao što su opšta aktivnost, motivacija za hranom i ponašanja slična anksioznosti ili depresiji.
Među glodarima koji su se hranili nezdravim dijetama najmanje dve nedelje, oni koji su prešli na zdraviju hranu najmanje 24 sata su dosledno bolje prolazili na testovima pamćenja od onih koji su nastavili da jedu brzu hranu. Nema drugih kognitivnih mera koje su pokazale dosledna poboljšanja povezana sa promenama u ishrani, što sugeriše da su efekti specifični za pamćenje.
Efekti na pamćenje su varirali među podtipovima dijeta, pri čemu je značajno poboljšanje zabeleženo kod modela koji su koristili dijete bogate mastima, ali ne i kod dijeta bogatih šećerom ili kombinovanim dijetama. „Videli smo jasnija poboljšanja u pamćenju nakon što su dijete bogate mastima zamenjene zdravom hranom,“ kaže Rehn. „Ali dijete bogate dodatim šećerom, uključujući dijete bogate i mastima i šećerom, pokazale su malo dokaza o oporavku.“
Modeli glodara su bili ključni u izolovanju efekta ishrane na pamćenje, objašnjava viši autor Mike Kendig, biopsiholog na UTS-u. „Kod ljudi, promene u ishrani obično se javljaju zajedno sa promenama u vežbanju, raspoloženju i dnevnim rutinama, što otežava odvajanje efekata ishrane na funkciju mozga,“ kaže Kendig.
Sve ovo se čini da se vrti oko hipokampusa, regije mozga koja igra ključne uloge u pamćenju i učenju – i ima ulogu u regulaciji apetita. Dijete bogate mastima i šećerom kod ljudi su prethodno povezane sa smanjenim volumenom i funkcijom hipokampusa, što je nova studija podržala.
