Klimatske promene narušavaju vitalne ekosisteme u Alpima

Prema novom istraživanju objavljenom danas, smanjeni snežni pokrivač i promenljivi obrasci vegetacije u Alpima, oboje izazvani klimatskim promenama, imaju velike kombinovane uticaje na biodiverzitet i funkcionisanje ekosistema u visokim planinama.

Planinski lanci koji pokrivaju ogromna područja sveta zagrevaju se mnogo brže od okolnih ravničarskih područja, izazivajući ogromna smanjenja snežnog pokrivača i brzo kretanje patuljastih žbunova, kao što je vresak.

Naučnici sa Univerziteta u Mančesteru otkrili su da ove promene remete vreme ključnih funkcija alpskog ekosistema koje obavljaju biljke i mikroorganizmi u zemljištu.

Istraživanje, objavljeno danas u časopisu Global Change Biology, pokazuje da su visokoplaninski ekosistemi možda manje sposobni da zadrže važne hranljive materije potrebne za održavanje rasta biljaka i održavanje biodiverziteta u ovim teškim okruženjima.

Dr Artur Broadbent, vodeći autor studije, rekao je: „Naš rad otkriva koliko je važno vreme mnogih procesa u biljkama i zemljištu u sezonskim ekosistemima. Ljudi su možda upoznati sa neusklađenostima između cvetanja biljaka i pojave oprašivača uzrokovanih klimatskim promenama .

„U našoj studiji smo pokazali da procesi u biljkama i zemljištu pokazuju fascinantnu sezonsku dinamiku, kao i da vreme ovih procesa može biti poremećeno i klimatskim promenama. Visoke planine su poput kanarinca u rudniku uglja jer se mnogo brže zagrevaju. od globalnog proseka. To naše nalaze čini posebno alarmantnim.“

Svake godine, sezonske promene u planinskim ekosistemima izazivaju velike transfere hranljivih materija između biljaka i mikrobnih zajednica u alpskom zemljištu. Nakon otapanja snega u proleće, biljke počinju da rastu i takmiče se sa mikrobima u zemljištu za hranljive materije, čime se pokreće promena u skladištenju hranljivih materija sa zemljišta na biljke. Ovaj prenos se preokreće u jesen, pošto biljke odumiru, a hranljive materije se vraćaju u tlo unutar mrtvih listova i korena.

Tokom alpskih zima, sneg deluje kao uvredljivo ćebe koje omogućava mikrobima u tlu da nastave da funkcionišu i skladište hranljive materije u svojoj biomasi i omogućava biljkama da prežive hladne alpske zime. Predviđa se da će klimatske promene prouzrokovati gubitak snežnog pokrivača za 80–90% do kraja veka u delovima evropskih Alpa i unaprediti vreme topljenja snega za pet do 10 nedelja.

Prof. Michael Bahn, saradnik na projektu sa Univerziteta u Inzbruku, rekao je: „Smanjenje zimskog snežnog pokrivača jedan je od najočiglednijih i najizraženijih uticaja klimatskih promena na Alpima. Njegovi efekti na funkcionisanje i biodiverzitet alpskih ekosistema su velika briga za ljude koji žive u alpskim regionima i šire“.

Naučnici sa Univerziteta u Mančesteru, u saradnji sa Univerzitetom u Insbruku, Helmholtz Zentrum Munchen i Centrom za ekologiju i hidrologiju, izveli su rad na dugoročnom terenskom eksperimentu u evropskim Alpima. Nalazi naglašavaju štetan uticaj klimatskih promena na sezonske transfere i zadržavanje hranljivih materija između biljaka i mikroba u zemljištu.

Richard Bardgett, glavni istraživač i profesor ekologije na Odeljenju za nauku o Zemlji i životnoj sredini Univerziteta u Mančesteru, rekao je: „Naš rad pokazuje kako kombinacija različitih aspekata klimatskih promena može ozbiljno poremetiti podzemne ekološke procese koji podržavaju rast biljaka u alpskim ekosistemima. , sa potencijalnim dugoročnim posledicama po njihov biodiverzitet i funkcionisanje“.

Za naučnike, razumevanje kako ekosistemi reaguju na višestruke istovremene uticaje klimatskih promena ostaje veliki izazov. Interakcije između direktnih i indirektnih faktora klimatskih promena, poput promene snežnog pokrivača ili manje očiglednih, kao što je širenje patuljastih grmova, mogu dovesti do iznenadnih i neočekivanih promena u funkcionisanju ekosistema. Ove efekte je nemoguće predvideti proučavanjem faktora klimatskih promena u izolaciji.