Kako dijabetes može dovesti do Alchajmerove bolesti: Studija pokazuje da je jetra ključna

Novo istraživanje sprovedeno na miševima pruža uvid u to šta se dešava na molekularnom nivou što bi moglo da izazove Alchajmerovu bolest kod ljudi sa dijabetesom.

Studija doprinosi rastućem broju istraživanja o vezama između dijabetesa tipa 2 i Alchajmerove bolesti, koju su neki naučnici nazvali „dijabetes tipa 3″. Nalazi sugerišu da bi trebalo biti moguće smanjiti rizik od Alchajmerove bolesti tako što će se dijabetes dobro kontrolisati ili ga uopšte izbegavati, prema istraživačima.

Narendra Kumar, vanredni profesor na Teksaškom A&M univerzitetu u Koledž Stejšn, vodio je studiju.

„Smatramo da su dijabetes i Alchajmerova bolest snažno povezani“, rekao je Kumar, „i preduzimanjem preventivnih ili melioracionih mera za dijabetes, možemo sprečiti ili barem značajno usporiti napredovanje simptoma demencije kod Alchajmerove bolesti“.

Kumar predstavlja novo istraživanje na Discover BMB, godišnjem sastanku Američkog društva za biohemiju i molekularnu biologiju, održanom od 23. do 26. marta u San Antoniju.

Dijabetes i Alchajmerova bolest su dva od najbrže rastućih zdravstvenih problema širom sveta. Dijabetes menja sposobnost tela da pretvara hranu u energiju i utiče na procenu jednog od 10 odraslih u SAD. Alchajmerova bolest, oblik demencije koji uzrokuje progresivni pad pamćenja i sposobnosti razmišljanja, je među 10 vodećih uzroka smrti u Sjedinjenim Državama.

Poznato je da dijeta utiče na razvoj dijabetesa, kao i na ozbiljnost njegovih zdravstvenih uticaja. Da bi saznali kako ishrana može uticati na razvoj Alchajmerove bolesti kod ljudi sa dijabetesom, istraživači su pratili kako određeni protein u crevima utiče na mozak.

Otkrili su da ishrana sa visokim sadržajem masti potiskuje ekspresiju proteina, nazvanog Jak3, i da su miševi bez ovog proteina doživeli kaskadu zapaljenja počevši od creva, krećući se kroz jetru i dalje do mozga. Na kraju, miševi su pokazali znake simptoma sličnih Alchajmeru u mozgu, uključujući prekomerno izražen mišji beta-amiloid i hiperfosforilovani tau, kao i dokaze kognitivnog oštećenja.

„Jetra je metabolizator svega što jedemo, mislimo da put od creva do mozga ide kroz jetru“, rekao je Kumar.

Njegova laboratorija već duže vreme proučava funkcije Jak3, dodao je, i sada znaju da uticaj hrane na promene u ekspresiji Jak3 dovodi do curenja creva. Ovo zauzvrat dovodi do hronične upale niskog stepena, dijabetesa, smanjene sposobnosti mozga da očisti svoje toksične supstance i simptoma sličnih demenciji koji se vide kod Alchajmerove bolesti.

Dobra vest, prema Kumaru, je da je moguće zaustaviti ovaj inflamatorni put zdravom ishranom i stavljanjem šećera u krvi pod kontrolu što je ranije moguće. Konkretno, ljudi sa predijabetesom — što uključuje oko 98 miliona odraslih u SAD-u — mogli bi imati koristi od usvajanja promena u načinu života kako bi se preokrenuo predijabetes, sprečio napredovanje dijabetesa tipa 2 i potencijalno smanjio rizik od Alchajmerove bolesti.