Egzoplaneta ultra kratkog orbitalnog perioda otkrivena sa TESS-om

Koristeći NASA-in transiting Ekoplanet Survei Satellite (TESS), međunarodni tim astronoma je otkrio novu egzoplanetu ultra kratkog perioda. Novootkriveni vanzemaljski svet, označen kao HD 20329 b, kruži oko svoje zvezde domaćina za nešto manje od jednog dana. Nalaz je predstavljen 4. novembra na arXiv.org.

TESS sprovodi istraživanje oko 200.000 najsjajnijih zvezda u blizini Sunca sa ciljem traganja za tranzitnim egzoplanetama. Do sada je identifikovano skoro 6.000 egzoplaneta kandidata (TESS Objects of Interest, ili TOI), od kojih je 268 do sada potvrđeno.

Sada je grupa astronoma na čelu sa Felipeom Murgasom sa Univerziteta La Laguna, Španija, nedavno potvrdila još jedan TOI koji je nadgledao TESS. U nedavno objavljenom istraživačkom radu, oni izveštavaju da je tranzitni signal identifikovan u svetlosnoj krivoj zvezde solarnog tipa HD 20329 (ili TOI-4524). Planetarna priroda ovog signala je potvrđena naknadnim merenjima radijalne brzine napravljenim sa HARPS-N spektrografom.

„Ovde izveštavamo o otkriću HD 20329 b, USP [ultra-kratkoperiodične] planete oko sjajne (V = 8,74 mag, J = 7,5 mag) zvezde G tipa, koja je otkrivena korišćenjem TESS podataka“, istraživači napisao je u studiji.

HD 20329 b ima radijus od 1,72 Zemljinog radijusa i oko 7,42 puta je masivniji od naše planete, što daje srednju zapreminsku gustinu od približno 8,06 g/cm3. Ovoj egzoplaneti je potrebno oko 22,2 sata da u potpunosti kruži oko svog domaćina. Rezultati pokazuju da se HD 20329 b nalazi na samo 0,018 AJ od zvezde i da se procenjuje da je njegova ravnotežna temperatura na nivou od 2.000 K.

Stoga je HD 20329 b najnoviji dodatak listi od oko 120 poznatih egzoplaneta ultra kratkog perioda, pridružujući se oko 30 USP-ova sa merenjima radijusa i Doplerove mase. Autori rada ne isključuju mogućnost da u sistemu HD 20329 ima više objekata, ali su potrebna dalja zapažanja da bi se to potvrdilo.

„Napominjemo da nakon oduzimanja planetarnog signala planete USP od merenja RV [radijalne brzine], ostaci RV predstavljaju nagib koji bi mogao ukazivati na prisustvo dodatnog objekta male mase koji kruži oko HD 20329“, napisali su istraživači.

Dodali su da metrika emisione spektroskopije za HD 20329 b ukazuje da ova planeta predstavlja povoljne uslove za sekundarno praćenje tranzita pomoću NASA-inog svemirskog teleskopa James Vebb (JVST).

Kada je reč o parametrima zvezde domaćina HD 20329, studija je otkrila da ona ima radijus od oko 1,13 solarnih radijusa i da je nekih 10 odsto manja od Sunca. Zvezda je stara 11 milijardi godina, ima metaličnost na nivou od -0,07, a izmerena je njena efektivna temperatura na 5,596 K. Procenjuje se da je udaljenost do sistema približno 207,6 svetlosnih godina.