Brze odluke u fudbalu poboljšane sposobnošću mozga da potisne akcije, otkrili su istraživači

Proći ili ne dodati, to je pitanje sa kojim se na svakom meču suočavaju fudbaleri širom sveta. Možda nije iznenađujuće da igrači sa višim veštinama pokazuju bolje izvođenje akcija od onih sa nižim veštinama, ali sada istraživački tim koji vodi Osaka Metropolitan Univerzitet ima dokaze da neuronski proces za suzbijanje akcija takođe igra važnu ulogu. Nalazi su objavljeni u časopisu Nauke o mozgu.

Istraživački centar za urbano zdravlje i sport Docent Takahiro Matsutake i njegove kolege izveli su eksperiment da vide kako tri nivoa fudbalera rade kada se suoče sa istim zadacima.

Istraživači su angažovali 14 univerzitetskih fudbalera, od kojih je polovina visoko kvalifikovanih, i sedam diplomiranih studenata koji nisu imali formalnu fudbalsku obuku. Svih 21 ispitanik su bili muškarci. Kao deo eksperimenta, prikazana je serija fotografija koje prikazuju različite rasporede dva defanzivca i trojice ofanzivnih saigrača iz perspektive prvog lica. Učesnici su morali da pritisnu dugme za nožni prekidač ako je moguć pas niz polje između dva defanzivca.

Vreme reakcije je bilo značajno kraće u grupi sa višim kvalifikacijama nego u grupi početnika, a varijabilnost je bila mala u grupi sa višim kvalifikacijama. Štaviše, elektroencefalografi su otkrili nervne talasne oblike koji su pokazali jače procesiranje inhibicije, koja sputava motorički odgovor, kod viših igrača.

„Rezultati ovog istraživanja će pomoći da unapredimo naše razumevanje percepcije, spoznaje i ponašanja fudbalera“, rekao je profesor Macutake. „U budućnosti ćemo ispitati da li trening koji se bavi inhibicijom odgovora poboljšava performanse igrača i ima za cilj uspostavljanje efikasnih metoda treninga.“