Brod iz Drugog svetskog rata usidren u Kaliforniji postaje sredstvo za testiranje za borbu protiv globalnog zagrevanja

Letna paluba povučenog nosača aviona iz doba Drugog svetskog rata prisidrena u Alamedu nedavno je počela da lansira nešto drugo osim aviona: mikroskopske kapljice slane vode za koje se naučnici nadaju da će pomoći u suzbijanju efekata klimatskih promena.

Tim atmosferskih naučnika sa Univerziteta u Vašingtonu udružio se sa istraživačkim institutom Stanford iz Silicijumske doline, nezavisnom neprofitnom istraživačkom ustanovom, i SilverLining, neprofitnom organizacijom fokusiranom na kratkoročne klimatske rizike, kako bi proučili da li se dodaju slane vode u oblak će ga učiniti reflektujućim i sprečiti da višak toplote stigne do površine Zemlje.

Osvetljavanje oblaka je ideja koju je prvi predložio britanski naučnik Džon Letam 1990. Sada, nakon godina diskusije i eksperimenata, privatno finansiran pokušaj Univerziteta u Vašingtonu da stavi na test Latamovu ideju spreman je za ispitivanja van laboratorije.

Program za osvetljavanje morskog oblaka uselio se na USS Hornet, gde će naučnici provesti narednih nekoliko meseci testirajući opremu i kreirajući kompjuterske modele kako bi otkrili da li se njihovi laboratorijski rezultati mogu replicirati u stvarnim atmosferskim uslovima. Na zvaničnom pokretanju programa u sredu, naučnici iz celog sveta okupili su se da razgovaraju o novoj tehnologiji i vide postavku testiranja.

„Ovaj projekat je zaista jedinstvena saradnja“, rekla je Keli Vanser, izvršna direktorka SilverLininga, tokom pokretanja programa.

Hornet, 80-godišnji nosač aviona koji je postao muzej, izabran je za dom za testiranje. Vanserova je rekla da je na brodu „odusevljena kombinacijom nauke, istorije, inženjeringa [i] ljudskih inovacija“.

Hornet je napravljen tokom Drugog svetskog rata i nastavio se boriti kroz Hladni rat i Vijetnamski rat, rekao je menadžer marketinga Horneta Rasel Mur. Njena poslednja misija bila je izvlačenje astronauta iz misija Apolo 11 i 12 nakon što su sleteli u Tihi okean. Hornet je povučen nakon misije Apolo i trebalo je da bude rashodovan. Umesto toga, brod je dobio drugi život kao muzej, a sada služi kao dom za ovaj eksperiment novo je poglavlje u njegovoj istoriji.

Naučnici sa Univerziteta u Vašingtonu su već prošli kroz oko 70 iteracija tehnologije u laboratoriji, rekao je dr Rob Vud, glavni istraživač i profesor atmosferskih nauka na Univerzitetu u Vašingtonu. Sada koriste eksperiment na Hornetu da pređu na sledeći korak istraživanja: testiranje perja morske soli u pravim oblacima.

Nakon što se lansira iz mlaznica u mašini koja se okreće, nalik na lepezu, sprej slane vode — u kojoj se kapljice razgrađuju na sićušne molekule samo 1/1000 širine ljudske dlake — difunduje kroz vazduh i u oblake, gde replicira reflektivni efekat prirodnih aerosola. Naučnici teoretiziraju da sa ovom povećanom refleksijom, oblaci mogu spriječiti višak toplote da stigne do površine Zemlje i doprinese globalnom zagrijavanju.

Vud je objasnio da postoji niz pitanja o efektivnosti tehnologije u stvarnom svetu na koja pokušavaju da odgovore ovim eksperimentom.

„Čak i kada bismo mogli da nateramo čestice da odu u oblake, koliko one osvetljavaju oblake?“ rekao je. „Možemo li uopšte da napravimo čestice za koje mislimo da su dovoljne da osvetle oblake?“

Naučnici planiraju da lansiraju molekule iznad otvorenog okeana, a rad na Hornetu – posebno ujutru – omogućava im da se poklope sa tim atmosferskim uslovima, kao što je vlažnost od 70-80%, rekao je Vud. Veća vlažnost čini verovatnijim da će kapljice slane vode ostati u tečnom obliku umesto da se osuše u kristale soli, koji mogu različito interagovati jedni sa drugima, dodao je on.

„Svakih nekoliko minuta je drugačije“, rekao je Vud o vremenskim uslovima i uslovima vetra. „Pomera sve unaokolo, i nadamo se da će to razblažiti perjanicu tako da su čestice dalje jedna od druge i da ne komuniciraju jedna s drugom.“

Pokretanje projekta je takođe uključivalo projekciju Ted Talk-a dr. Sare Doherti, programske direktorke projekta, gde je ona objasnila nauku koja stoji iza eksperimenta.

„Ovo nije rešenje za klimatsku krizu“, rekla je ona. „Međutim, osvetljavanje morskog oblaka može biti način lečenja glavnog simptoma problema, a to je previše toplote u atmosferi i okeanu.“

Vud je priznao da postoje ljudi koji se pitaju da li će biti neželjenih posledica implementacije osvetljavanja oblaka i dodao da već postoje studije na drugim univerzitetima koje proučavaju potencijalne posledice, kao što su one na morske ekosisteme.

„To je veliki napor iznad ovog malog dela koji radimo“, rekao je Vud. „To će uvek biti poređenje, na kraju krajeva, sa onim što bi se dogodilo da ništa ne uradimo – ako samo ostavimo klimatske promene nekontrolisane.“