Astronomi posmatraju kako Radklif talas osciluje

Pre nekoliko godina, astronomi su otkrili jednu od najvećih tajni Mlečnog puta: ogroman lanac gasovitih oblaka u obliku talasa u dvorištu našeg sunca, rađajući jata zvezda duž spiralnog kraka galaksije koju zovemo dom.

Nazvavši ovu zadivljujuću novu strukturu Radklifov talas, u čast Harvardskog Radklif instituta, gde je talasanje prvobitno otkriveno, tim sada izveštava u časopisu Nature da Radklif talas ne samo da izgleda kao talas, već se i kreće kao talas – osciluje kroz svemir -vreme slično kao „talas“ koji se kreće kroz stadion pun navijača.

Ralf Konietzka, glavni autor rada i dr. student na Harvardskoj Visokoj školi za umetnost i nauku Kenet C. Griffin, objašnjava: „Koristeći kretanje beba zvezda rođenih u gasovitim oblacima duž Radklifovog talasa, možemo pratiti kretanje njihovog natalnog gasa da bismo pokazali da je Radklifov talas zapravo mašući“.

Još 2018. godine, kada je profesor Univerziteta u Beču Joao Alves bio saradnik na Harvard Radcliffe institutu, radio je sa istraživačem Centra za astrofiziku Catherine Zucker – tada doktorom nauka. student na Harvardu—i Alisa Gudman, Robert Viler Vilson, profesor primenjene astronomije, da mapiraju 3D položaje zvezdanih rasadnika u galaktičkom susedstvu Sunca.

Kombinovanjem potpuno novih podataka iz misije Gaia Evropske svemirske agencije sa tehnikom „3D mapiranja prašine“ koja zahteva veliku količinu podataka — koju su pioniri sa Harvarda profesor Dag Finkbajner i njegov tim — primetili su obrazac koji se pojavljuje, što je dovelo do otkrića Radklifovog talasa u 2020 .

„To je najveća koherentna struktura za koju znamo, i zaista nam je, zaista bliska“, rekao je Zucker, koji opisuje rad saradnje u povezanom članku Ski and Telescope. „Bilo je tu sve vreme. Jednostavno nismo znali za to, jer nismo mogli da napravimo ove modele visoke rezolucije distribucije gasovitih oblaka u blizini sunca, u 3D.“

3D mapa prašine iz 2020. godine jasno je pokazala da je Radklif talas postojao, ali nijedna dostupna merenja nisu bila dovoljno dobra da se vidi da li se talas kreće. Ali 2022. godine, koristeći novije izdanje podataka Gaie, Alvesova grupa je dodelila 3D pokrete mladim zvezdanim jatom u Radklifovom talasu.

Sa položajima i pokretima klastera u ruci, Konietzka, Goodman, Zucker i njihovi saradnici su mogli da utvrde da se ceo Radklif talas zaista talasa, krećući se kao ono što fizičari nazivaju „putujući talas“.

Putujući talas je isti fenomen koji vidimo na sportskom stadionu kada ljudi ustanu i sednu u nizu da „učine talas“. Isto tako, zvezdana jata duž Radklifovog talasa kreću se gore-dole, stvarajući obrazac koji putuje kroz naše galaktičko dvorište.

Konicecka je nastavila: „Slično kao što se navijače na stadionu vuče nazad na svoja mesta zbog Zemljine gravitacije, Radklifov talas oscilira zbog gravitacije Mlečnog puta.

Razumevanje ponašanja ove gigantske strukture duge 9.000 svetlosnih godina u našem galaktičkom dvorištu, samo 500 svetlosnih godina udaljeno od Sunca u njegovoj najbližoj tački, omogućava istraživačima da sada skrenu pažnju na još izazovnija pitanja. Niko još ne zna šta je izazvalo Radcliffe Vave ili zašto se kreće na način na koji se kreće.

„Sada možemo da odemo i testiramo sve ove različite teorije zašto je uopšte nastao talas“, rekao je Zaker.

„Te teorije se kreću od eksplozija masivnih zvezda, zvanih supernove, do poremećaja van galaksije, poput sudara patuljaste satelitske galaksije sa našim Mlečnim putem“, dodala je Konicecka.

Članak Nature takođe uključuje proračun koliko tamne materije može doprineti gravitaciji odgovornoj za kretanje talasa.

„Ispostavilo se da nije potrebna značajna tamna materija da bi se objasnilo kretanje koje posmatramo“, rekao je Konietzka. „Samo gravitacija obične materije dovoljna je da pokrene talasanje talasa.

Pored toga, otkriće oscilacije postavlja nova pitanja o prevlasti ovih talasa i preko Mlečnog puta i drugih galaksija. Pošto se čini da Radklifov talas čini okosnicu najbližeg spiralnog kraka u Mlečnom putu, talasanje talasa moglo bi da implicira da spiralni krakovi galaksija uopšte osciliraju, čineći galaksije još dinamičnijim nego što se ranije mislilo.

„Pitanje je šta je izazvalo pomeranje koje je dovelo do talasanja koje vidimo?“ Gudman je rekao. „I da li se to dešava u celoj galaksiji? U svim galaksijama? Da li se to dešava povremeno? Da li se to dešava stalno?“