Antibiotici otkrivaju novi način borbe protiv raka

Ćelije raka rastu i šire se skrivajući od imunološkog sistema tela. Imunoterapija omogućava imunološkom sistemu da pronađe i napadne skrivene ćelije raka, pomažući pacijentima sa rakom da žive duže. Međutim, mnogi pacijenti dobijaju malu ili nikakvu korist od ovih revolucionarnih tretmana.

Inhibitori imunološke kontrolne tačke su najčešće korišćene imunoterapije. Oni rade tako što prepoznaju i blokiraju proteine koje ćelije raka koriste da bi se sakrile od imunog sistema. Međutim, ćelije raka koje nemaju ove proteine koriste različite načine da se sakriju. Pošto pacijenti sa ovim karcinomima ne reaguju na inhibitore imunih kontrolnih tačaka, istraživači žele da razviju nove imunoterapije sa različitim ciljevima.

U studiji objavljenoj u Journal for ImmunoTherapy of Cancer, istraživači sa Univerziteta u Osaki otkrili su da tetraciklinski antibiotici pomažu imunološkom sistemu da pronađe ćelije raka na način koji se razlikuje od trenutnih imunoterapije. Ovi antibiotici stimulišu imune ćelije, poznate kao T limfociti, da napadaju i uništavaju ćelije raka.

„Istražili smo tetraciklinski antibiotik minociklin u krvi i tumorskom tkivu pacijenata sa rakom pluća“, kaže glavni autor Mari Tone. „Otkrili smo da je minociklin pojačao antitumorsku aktivnost T limfocita ciljajući galaktin-1, koji je imunosupresivni protein koji proizvode ćelije raka.“

Tim je otkrio da galaktin-1 pomaže ćelijama raka da se sakriju od imunološkog sistema sprečavajući citotoksične T limfocite da stignu do tumora. Nakon tretmana tetraciklinom, galaktin-1 više nije bio u stanju da zaustavi T limfocite da napadaju tumor. Blokiranje galaktina-1 može biti samo ključ za nove tretmane raka.

„Ovi antibiotici imaju drugačiji mehanizam delovanja od inhibitora imunoloških kontrolnih tačaka i drugih imunoterapija koje se koriste za lečenje raka“, kaže odgovarajući autor Kota Ivahori. „Nadamo se da će ovo istraživanje dovesti do razvoja novih lekova koji ciljaju različite imunološke puteve i mogu biti od koristi ljudima sa rakom, posebno onima koji nemaju koristi od trenutnih imunoterapija.

Tetraciklinski antibiotici se već dugi niz godina koriste za lečenje pacijenata sa zaraznim bolestima širom sveta. Sada, ovi stari lekovi mogu ukazivati na put ka novim imunoterapijama za pacijente sa rakom koji trenutno imaju malo mogućnosti lečenja.