Štampane fleksibilne solarne ćelije sledeće generacije lansirane u svemir

Najsavremenija štampana tehnologija fleksibilnih solarnih ćelija koju je razvila australska nacionalna naučna agencija, CSIRO, uspešno je lansirana u svemir danas (5. marta) na najvećem privatnom satelitu Australije, Optimus-1, u misiji Space X-a Transporter-10.

CSIRO istražuje potencijal štampanih fleksibilnih solarnih ćelija kao pouzdanog izvora energije za buduće svemirske poduhvate, u saradnji sa australijskim provajderom svemirskog transporta, Space Machines Compani.

Direktorka svemirskog programa CSIRO, dr Kimberli Klejfild, rekla je da su glavni izazovi u razvoju svemirskih letelica energetski sistemi male mase i visoke efikasnosti.

„CSIRO-ove štampane fleksibilne solarne ćelije mogle bi da obezbede pouzdano, lagano energetsko rešenje za buduće svemirske operacije i istraživanja“, rekao je dr Klejfild.

„Ako test svemirskog leta otkrije slične performanse kao što smo pokazali u laboratoriji, ova tehnologija nudi značajne prednosti u odnosu na tradicionalnu solarnu energiju zasnovanu na silicijumu.

„Još jedan primer primene CSIRO-ove zemaljske ekspertize za rešavanje izazova u svemirskom domenu.

Vođa grupe CSIRO za sisteme obnovljive energije dr Entoni Česman rekao je da je osam mini-modula CSIRO štampanih fleksibilnih solarnih ćelija australijske proizvodnje pričvršćeno na površinu satelita Optimus-1 kompanije Space Machine Compani.

„Istraživači CSIRO-a već dugi niz godina rade na poboljšanju performansi naših solarnih ćelija koristeći perovskit—napredni materijal koji je veoma efikasan u pretvaranju sunčeve svetlosti u energiju“, rekao je dr Česman.

„Naše ćelije perovskita postižu neverovatne rezultate na Zemlji i uzbuđeni smo što će uskoro pokazati svoj potencijal u svemiru.“

Rajat Kulshrestha, izvršni direktor kompanije Space Machines, rekao je da završetak Optimusa označava veliku prekretnicu za kompaniju Space Machines.

„Kroz istrajnost i timski rad, naši inženjeri i naučnici, zajedno sa partnerima kao što je CSIRO, stvorili su nešto zaista revolucionarno“, rekao je Kulshrestha.

„CSIRO-ove inovativne fleksibilne solarne ćelije će transformisati sisteme za napajanje svemirskih letelica i omogućiti nove mogućnosti za buduće svemirske misije.

„Oduševljeni smo što smo integrisali ovu revolucionarnu tehnologiju u Optimus. Ovo je samo početak i uzbuđen sam što vidim šta nam donosi budućnost dok nastavljamo sa inovacijama.“

Dr Česman je rekao da će testiranje na licu mesta obezbediti informacije o performansama ćelija perovskita dok kruže oko planete.

Dobićemo informacije o tome kako se paneli drže u ekstremnim uslovima u svemiru i podatke o efikasnosti koju postižu“, rekao je Česman.

Česman je rekao da je tim već preduzeo pionirsko istraživanje o verovatnim performansama ćelija u svemirskom okruženju.

„Na osnovu našeg istraživanja očekujemo da će naše štampane fleksibilne solarne ćelije izdržati efekte kosmičkog elektrona i gama zračenja koje mogu ugroziti performanse i integritet tradicionalnih solarnih ćelija“, rekao je Česman.

„Takođe smo uvereni da će ove ćelije nadmašiti tradicionalne ćelije u slučajevima kada ih sunčeva svetlost udara pod neoptimalnim uglovima.

„Povratne informacije koje dobijemo od satelita pružiće vredan uvid u praktičnu primenu naše tehnologije i informisati budući razvoj tehnologije.

Chesman je istakao jedinstvenu priliku koju solarna tehnologija može pružiti za australijsku proizvodnju.

„Ovo je odlična prilika za australsku tehnologiju da doprinese globalnom istraživanju svemira. Željni smo da sarađujemo sa potencijalnim partnerima kako bismo ovo dalje istražili“, rekao je on.

Istraživanje CSIRO-a koje istražuje potencijal štampanih fleksibilnih solarnih ćelija u svemiru dostupno je u nedavnom radu objavljenom u ACS Applied Energy Materials.