Šta reaktivira uspavane ćelije raka?

Istraživači sa Univerziteta Kolumbija pronašli su molekul koji je odgovoran za izazivanje uspavanih ćelija od raka dojke i podsticanje da stvore metastaze. Utišavanje ovog molekula, nazvanog Malat1, kod miševa sa rakom dojke smanjilo je metastaze i poboljšalo preživljavanje, što sugeriše da bi sličan tretman mogao biti od koristi pacijentima.

Poslednjih godina, istraživači raka su shvatili da u ranom razvoju tumora, neke ćelije raka pobegnu od primarnog tumora, putuju u udaljene delove tela i hiberniraju, da bi se probudile godinama ili čak decenijama kasnije i formirale metastaze.

Ono što kontroliše ovaj fenomen – poznat kao mirovanje raka – slabo je shvaćeno. Međutim, pošto metastaze uzrokuju većinu smrtnih slučajeva povezanih sa rakom, bolji uvid u stanje mirovanja mogao bi dovesti do značajnih poboljšanja u lečenju.

Malat1, koji je ranije bio povezan sa različitim vrstama raka, je duga nekodirajuća RNK (lncRNA), vrsta RNK sa različitim ulogama u regulaciji gena.

U prethodnoj studiji na miševima, istraživači su sproveli genetski pregled kako bi otkrili faktore koji bi mogli doprineti reaktivaciji uspavanih metastatskih ćelija raka dojke. Jedan od najupečatljivijih „hitova“ bio je Malat1.

U novoj studiji, istraživači su prvo otkrili da je aktivnost Malat1 neophodna za buđenje uspavanih ćelija i stvaranje metastaza. Kada su izbrisali gen Malat1 iz ćelija raka dojke kod miševa, skoro su potpuno potisnuli sposobnost ćelija da kolonizuju pluća i stvaraju metastaze. Povećani nivoi Malat1, s druge strane, imali su suprotan efekat, povećavajući metastaze i smanjujući preživljavanje u mišjem modelu raka dojke.

Istraživači su zatim ispitali kako Malat1 funkcioniše.

„Otkrili smo da Malat1 vrši dvostruki udar na uspavane ćelije raka. Prvo, aktivira puteve ekspresije gena koji probude ćelije i čini ih sklonijim da se razmnožavaju i formiraju nove tumore. Drugo, Malat1 stimuliše proizvodnju molekula koji blokiraju imuni sistem. sistem od prepoznavanja i uništavanja novoaktiviranih ćelija raka“, kaže Benjamin Izar, MD, Ph.D., ko-vođa studije i docent medicine na Vagelos koledžu lekara i hirurga Univerziteta Kolumbija.

„Drugim rečima, Malat1 utiče na ponašanje uspavanog karcinoma kao i na okolno tumorsko mikrookruženje“, dodaje Dhiraj Kumar, dr, naučni saradnik istraživanja u oblasti genetike i razvoja i glavni autor studije.

S obzirom na vitalnu ulogu Malat1 u mirovanju i metastazama, isključivanje Malat1 može imati potencijal u lečenju metastatskog raka ili sprečavanju razvoja metastaza.

Da bi istražili ovaj potencijal, istraživači su pokazali da se Malat1 može inhibirati antisens oligonukleotidima (ASO), novonastalim oblikom terapije lekovima u kojem su kratki, sintetički komadi jednolančane DNK dizajnirani da se zaključaju za specifične molekule RNK i onemoguće ih.

„U našem mišjem modelu raka dojke, primena ASO je dramatično smanjila razvoj metastaza u plućima“, kaže Kumar. Takvi lekovi bi potencijalno mogli da spreče ili leče metastaze kod drugih karcinoma, dodaje Kumar, pošto se čini da Malat1 igra ulogu u metastazama raka debelog creva, pluća i kože.

Još uvek nepoznat je početni faktor koji dovodi do veće ekspresije Malat1.

„Teško je reći, ali jedna varijabla koja daje kumulativni rizik za reaktivaciju je vreme“, kaže Izar. „Uspavane ćelije raka se verovatno stalno bude, ali ih imuni sistem prepoznaje i potom uništava. Ovaj zaštitni efekat može oslabiti sa starenjem.“