Otkrivena crna rupa „veća od većine galaksija u svemiru“.

Ultramasivna crna rupa opisana kao na „gornjoj granici“ koliko velika kosmička tela teoretski mogu postati otkrili su naučnici iz Velike Britanije, prema studiji koju je u sredu objavilo Kraljevsko astronomsko društvo.

Tim sa Univerziteta Daram predvođen dr Džejms Najtingejlom kaže da je crna rupa otkrivena pomoću tehnike koja se zove gravitaciono sočivo, koja omogućava posmatranje pojava u dalekom univerzumu otkrivanjem njihove interakcije sa svetlošću koja prolazi.

Najtingejl je rekao da je otkrivanje ove crne rupe bilo „izuzetno uzbudljivo” s obzirom na to da je „otprilike 30 milijardi puta veća od mase našeg Sunca” – veličina, kaže on, koja je postavlja visoko na skali koliko velika moderna nauka razume da crne rupe mogu postati.

„Čak i kao astronom, teško mi je da shvatim koliko je ova stvar velika“, rekao je Najtingejl za BBC Radio u sredu. „Ova crna rupa je veća od većine galaksija u svemiru.“

Najtingejl je dodao da sama veličina gura naučno razumevanje crnih rupa do samih granica. Takođe je postavio pitanje kako se crna rupa takve neverovatne mase može formirati „za samo 13 milijardi godina postojanja univerzuma“.

Crna rupa je izuzetno gust objekat u svemiru koji ima toliko jaku gravitaciju da ništa, čak ni svetlost, ne može da pobegne iz nje. Smatra se da su ultramasivne crne rupe najveći objekti u svemiru i veruje se da su u centru velikih galaksija, kao što je Mlečni put.

Međutim, još uvek postoji nekoliko slepih tačaka u pogledu čovečanskog razumevanja ultramasivnih crnih rupa. Njihovo tačno poreklo je nejasno, ali jedna preovlađujuća teorija je da su nastali sudarima masivnih galaksija pre milijardi godina u povoju univerzuma.

Nalazi izveštaja od srede potiču iz 2004. godine, kada je profesor Univerziteta u Daramu Alaster Edž prvi primetio izdajnički luk svetlosti dok je vršio pregled slika istraživanja galaksije dubokog svemira.

Proučavanje objekta je napredovalo uz pomoć nemačkog Instituta Maks Plank, kao i slike visoke rezolucije sa NASA-inog teleskopa Hubble, kao i superkompjuterskih objekata na Univerzitetu Durham, koji su potvrdili prisustvo crne rupe.