Otkriven novi kataklizmički promenljivi sistem pomračenja

Koristeći svemirski brod Spektr-RG (SRG) i Zvicki Transient Faciliti (ZTF), međunarodni tim astronoma je otkrio novi kataklizmički promenljivi sistem pomračenja, koji je dobio oznaku SRGeJ045359.9+622444 (ili skraćeno SRGeJ0453). Nalaz je objavljen u radu objavljenom 22. juna na serveru za pre-štampanje arXsiv.

Kataklizmičke varijable (CV) su binarni zvezdani sistemi koji se sastoje od primarnog belog patuljka koji akreira materiju iz normalnog zvezdanog pratioca. Oni neregularno povećavaju osvetljenost za veliki faktor, a zatim se vraćaju u stanje mirovanja. Ovi binarni sistemi su pronađeni u mnogim sredinama, kao što je centar galaksije Mlečni put, solarno susedstvo i unutar otvorenih i globularnih jata.

AM CVn zvezde (nazvane po zvezdi AM Canum Venaticorum), su retka vrsta CV u kojoj beli patuljak akreira materiju siromašnu vodonikom iz kompaktne zvezde pratioca. Generalno, takvi sistemi su binarni sistemi bogati helijumom, koji ne pokazuju tragove vodonika u svojim spektrima, sa orbitalnim periodima između pet i 65 minuta.

Sada, grupa astronoma na čelu sa Antoniom C. Rodriguezom sa Kalifornijskog instituta za tehnologiju (Caltech) izveštava o detekciji drugog AM CVn sistema kao deo zajedničkog SRG i ZTF programa za identifikaciju kataklizmičkih varijabli.

„Predstavili smo prvo otkriće iz zajedničkog programa SRG/eROSITA i ZTF za traženje CV-a i srodnih objekata na Mlečnom putu. SRGeJ0453 je pomračenje, dugotrajni AM CVn sistem koji je identifikovan kroz njegov visoki rendgenski do optički fluks odnos“, napisali su istraživači u radu.

Prema studiji, SRGeJ0453 se sastoji od belog patuljka i zvezde donora koja je u početku mogla biti vodonična zvezda ili beli patuljak od helijuma. Utvrđeno je da zvezda donor ima radijus od oko 0,078 solarnih radijusa i masu od nekih 0,044 solarne mase, dok je masa belog patuljka procenjena na približno 0,85 solarnih masa.

Zapažanja su otkrila da SRGeJ0453 ima orbitalni period od 55,08 minuta i da je udaljen oko 780 svetlosnih godina od Zemlje. Izmerena je rendgenska luminoznost sistema u energetskom opsegu 0,3–2,3 keV na 620 oktiliona erg/s.

Astronomi su primetili da optički spektar SRGeJ0453 pokazuje zajedničke karakteristike za AM CVn sisteme, posebno, plavi kontinuum sa istaknutim linijama helijuma i odsustvom vodoničnih linija. Dodali su da sve linije neutralnog helijuma (He I) imaju usku centralnu apsorpciju koja se obično vidi u kataklizmičkim varijablama koje su skoro ivice i među njima AM CVns.

Posmatranja su takođe otkrila duboka pomračenja u optičkim krivinama svetlosti SRGeJ0453, kao i treperenje male amplitude, verovatno uzrokovano akrecionim diskom. Ovo ga čini devetim pomračnim AM CVn sistemom otkrivenim do danas. Istraživači su primetili da indeks tvrdih fotona SRGeJ0453 sugeriše moguću magnetnu prirodu ovog CV-a; međutim, ovoj hipotezi su potrebne dodatne studije kako bi se potvrdila.