Otkriven protein koji pokreće upalu

Naučnici sa Triniti koledža u Dablinu napravili su važan napredak u razumevanju načina na koji se reguliše upala. Upravo su otkrili da ključni protein imunološkog alarma za koji se ranije verovalo da smiruje imuni odgovor zapravo radi suprotno.

Njihov rad ima brojne potencijalne uticaje, posebno u kontekstu razumevanja i reagovanja na autoimune poremećaje i upale.

Dok naš imuni sistem ima veoma važnu funkciju štiteći nas od infekcija i povreda, kada imuni odgovori postanu previše agresivni, to može dovesti do štetne upale, koja se javlja u stanjima kao što su reumatoidni artritis i psorijaza. Upala se pokreće kada naša tela proizvode „proteine za alarm“ (interleukine), koji pojačavaju našu odbranu od infekcija i povreda uključivanjem različitih komponenti našeg imunog sistema.

Razumevanje kako i kada se takvi alarmni proteini proizvode i kako aktiviraju naš imuni sistem dovelo je do velikih otkrića u lečenju mnogih imunoloških stanja.

Sada, naučnici sa Smurfit instituta za genetiku na Triniti koledžu u Dablinu, predvođeni Šejmusom Martinom, Smurfit profesorom genetike, otkrili su da interleukin-37 ima neočekivanu funkciju molekula koji aktivira imunitet, pošto su prethodne studije sugerisale da ovaj interleukin umesto toga služi kao „prekidač za isključivanje” za imuni sistem.

Profesor Martin je rekao: „Interleukini igraju ključnu ulogu u regulaciji našeg imunološkog sistema kao odgovor na bakterijske i gljivične infekcije. Međutim, Interleukin-37 je dugo ostao enigma, jer se ne nalazi kod sisara kao što su miševi. Ovo predstavlja veliku prepreka da se otkrije šta radi, jer je mnogo onoga što znamo o ljudskom imunološkom sistemu prvo otkriveno u modelnim organizmima čiji je biološki sastav sličan našem.“

Pre nove studije, smatralo se da interleukin-37 ima imunosupresivne funkcije, ali se žestoko raspravljalo o tome kako je tačno isključio upalu. Međutim, naučnici Triniti sada izveštavaju da, kada se aktivira na ispravan način, interleukin-37 pokazuje moćnu proinflamatornu aktivnost.

Profesor Martin je dodao: „Ovaj proinflamatorni uticaj bio je veoma neočekivan. Naš rad pokazuje da se protein vezuje za interleukinski receptor u koži za koji se zna da igra ključnu ulogu u pokretanju psorijaze. I, da dodamo dodatnu intrigu priči, ovo dovodi ukupan broj molekula imunološkog alarma koji signaliziraju preko ovog interleukina receptora na četiri.

„Zašto postoji toliko interleukina koji se vezuju za isti receptor je misterija, ali ako bismo spekulisali, to bi moglo biti zato što ovaj receptor služi veoma važnoj funkciji stražara u našoj koži, i da jedan alarmni protein jednostavno nije dovoljan za reaguje na mnoge različite infektivne agense sa kojima se naša koža susreće.Naša koža je glavna barijera između našeg tela i spoljašnjeg sveta koju mikrobi moraju da probiju ako žele da uđu u naše telo i, u mnogim aspektima, predstavlja prvu liniju odbrane u našem imunološkom sistemu.“

Kao takvi, interleukin-37 i drugi proteini imunološkog alarma su možda evoluirali da postanu različite varijacije na istu temu koje omogućavaju našim telima da otkriju različite vrste infekcija tako što se aktiviraju enzimima koji su različiti za svaki infektivni agens.

Istraživanje je upravo objavljeno u časopisu Science Immunologi i predstavljalo je saradnju između nekoliko istraživačkih grupa Trinitija predvođenih timom profesora Martina, koji je uključivao postdoktorske naučnike dr Grem Salivan i dr Pavel Davidovich, zajedno sa istraživačkim grupama na čelu sa Profesor Ed Lavelle (Škola za biohemiju i imunologiju) i profesor Pat Valsh (Škola kliničke medicine).