Istraživači otkrivaju uzrok retkih urođenih malformacija pluća

Većina retkih bolesti je urođena—uključujući CPAM (urođene malformacije plućnih disajnih puteva). Ovo su malformacije disajnih puteva pluća koje mogu dovesti do teških problema sa disanjem kod nekih pogođenih novorođenčadi i mogu biti povezane sa povećanim rizikom od raka pluća. Istraživači sa Medicinskog fakulteta u Hanoveru (MHH) i Univerzitetske bolnice u Magdeburgu (UMMD) sada su uspeli da identifikuju genetske uzroke bolesti.

Iako je CPAM redak, to je jedna od najčešćih urođenih malformacija pluća. Postoje različite vrste bolesti koje se razvijaju tokom embrionalne faze u materici. U najčešćem obliku, plućno tkivo je prožeto velikim cistama, čiji rast može negativno uticati na cirkulaciju i disanje novorođenčeta. Kada se to dogodi, obolela deca moraju biti operisana u ranom uzrastu.

U potrazi za uzrokom CPAM-a, istraživački tim je sledio sledeću hipotezu: Varijante gena koji su povezani sa rakom takozvanog RAS-MAPK signalnog puta, koji se javljaju u epitelu pluća tokom prenatalnog razvoja pluća, odgovorni su za pluća. malformacije. Ove varijante ometaju normalan razvoj pluća i dovode do nepravilnog razvoja u zahvaćenim delovima pluća, što dovodi do malformacije pluća.

U svojoj studiji, naučnici su histološki i genetski ispitali uzorke CPAM tkiva od ukupno 43 dece. Sva ova deca su bila podvrgnuta operaciji CPAM-a na Odeljenju za dečju hirurgiju MHH u poslednjih 20 godina. Hirurgija plućnih malformacija je jedna od ključnih kompetencija klinike.

Rezultat genetske analize pokazao je da su varijante gena RAS-MAPK signalnog puta otkrivene u uzorcima tkiva skoro 60% mladih pacijenata — što potvrđuje hipotezu istraživačkog tima. Na KRAS gen su posebno uticale varijante. Deca sa KRAS varijantom imala su statistički teži tok bolesti od dece bez nje.

Studija je objavljena u časopisu Američki časopis za respiratornu i kritičnu medicinu. „Rezultati su klinički važni, doprinose boljoj dijagnostici CPAM-a i mogu takođe da poboljšaju lečenje bolesti“, objašnjava profesor dr Kristijan Krac, direktor Odeljenja za pedijatrijsku hematologiju i onkologiju i inicijator studije. Publikacija je bila moguća samo zahvaljujući fantastičnoj saradnji velikog broja ljudi iz različitih instituta i klinika“, naglašava on.

Dr Deni Šance, šef laboratorije Instituta za ljudsku genetiku u Magdeburgu, dodaje: „Upotreba savremenih ultra-dubokih metoda NGS sekvenciranja bila je od suštinskog značaja za uspešno razjašnjavanje genetskog uzroka bolesti.“

Prvi autor studije je Jonas Vindrich, student medicine u 10. semestru. Rad je izveden u okviru njegovog doktorata. „Naučio sam mnogo o naučnom radu na projektu i svakako želim da svoj budući rad kao lekar spojim sa istraživanjem“, kaže Vindrič.