Istraživači otkrivaju 14 novih aktivnih galaktičkih jezgara

Koristeći svemirski brod Spectrum–RG (SRG) i dva zemaljska teleskopa, ruski astronomi su posmatrali izvore rendgenskih zraka na istočnom galaktičkom nebu. Posmatračka kampanja je rezultirala otkrivanjem 14 novih aktivnih galaktičkih jezgara. Nalazi su predstavljeni 6. juna u časopisu Astronomi Letters.

Aktivno galaktičko jezgro (AGN) je kompaktna oblast u centru galaksije, svetlija od svetlosti okolne galaksije. AGN su veoma energične zbog prisustva crne rupe ili aktivnosti formiranja zvezda u jezgru galaksije.

Astronomi generalno dele AGN u dve grupe na osnovu karakteristika emisionih linija. AGN tipa 1 pokazuju široke i uske emisione linije, dok su samo uske emisione linije prisutne u AGN tipa 2.

Nedavno je tim astronoma na čelu sa Grigorijem Uskovim iz Ruske akademije nauka u Moskvi istražio čvrste izvore rendgenskih zraka u istočnoj galaktičkoj polovini neba. U tu svrhu koristili su SRG-ove teleskope ART-KSC i eROSITA, kao i teleskop AZT-33IK od 1,6 metara u opservatoriji Saian u Rusiji i 1,5-metarski rusko-turski teleskop (RTT-150) u Nacionalnoj opservatoriji TUBITAK u Turskoj.

„Predstavljamo rezultate naše identifikacije 14 izvora rendgenskih zraka otkrivenih na istočnom galaktičkom nebu (0 < l < 180°) u energetskom opsegu 4–12 keV na kombinovanoj mapi prvih pet istraživanja celog neba (iz decembra 2019. do marta 2022.) sa teleskopom Mihail Pavlinski ART-KSC na SRG opservatoriji“, napisali su istraživači u radu. Studija je otkrila 14 novih AGN-ova relativno u blizini, na crvenim pomacima između 0,015 i 0,238. Sve ih ugošćuju Sajfertove galaksije — jedna tipa NLSi1, tri tipa Si1, četiri su klasifikovane kao Si1.9, a šest kao Si2. Izmereni su rendgenski luminoznosti ovih aktivnih galaktičkih jezgara u opsegu od 1–100 tredeciliona erg/s, što je tipično za AGN u sadašnjoj epohi. Astronomi su konstruisali širokopojasne (0,2–12 keV) rendgenske spektre i uspeli da izvuku mase crnih rupa i bolometrijske luminoznosti za četiri novootkrivena AGN. Utvrđeno je da su ove vrednosti 12–260 miliona solarnih masa, odnosno 170–1800 tredeciliona erg/s. Takođe su otkrili da u četiri AGN intrinzična apsorpcija prelazi 1,022 cm -2. Sumirajući rezultate, autori rada su primetili koliko je njihovo otkriće važno za tekuću AGN pretragu. Nadaju se da će napraviti veliki uzorak ovih objekata na osnovu njihove čvrste rendgenske emisije. „Dobijeni rezultat će pomoći da se dobije veliki (oko 2.000 objekata), statistički kompletan uzorak AGN odabranih njihovom emisijom u tvrdom energetskom opsegu rendgenskih zraka od 4–12 keV po završetku planiranih osam istraživanja neba“, zaključili su istraživači.